Gönderen Konu: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ  (Okunma sayısı 17960 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« : 15 Nisan 2011, 20:07:51 »
































DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ


Resim sanatı, binlerce yıl öncesinin mağara duvarlarına çizilen ilk çizgisel anlatım
örnekleri olan desenlerle başlar. Desen, o günden bugüne özellikle Rönesans’tan buyana
bütün sanatçıların ortak çalışma ve ilgi alanında yer almıştır. Desen, yüzyıllardır sanatsal
anlamını ve bir anlatım ögesi olarak işlevini sürdürmektedir. Desen, hem resmin temeli hem
de başlı başına somut gerçekliklerin imge, düşünce ve kavramların görsel-çizgisel anlatım
yoludur. Desen, kısaca; renk kaygısı olmadan yapılan çizgisel resimlerdir. Klasik ve çağdaş
resmin de en önemli betimleme aracıdır.
Tarih boyunca desen herhangi bir konunun, bir nesnenin, bir düşünce ve kavramın
çizgisel anlatımla betimlenmesi eylemidir. Bu anlatım, konunun niteliğine ve sanatçının
kültürel birikimine ve kişilik özelliklerine göre anlam kazanır. Sanatçının gözlem gücü,
duyumları, algısı ve yaratıcı kapasitesi bu anlatımın niteliğini belirleyen etkenlerdir.
Çizgi ile anlatım olan desen; bilinen, görünen, duygu ve düşünceyi, bilinçli ve kararlı bir
şekilde çizgi ile anlatmaktır. Gözlem, algı, duygu, sezgi ve karar ögeleri deseni çizen bireyin
kişisel özelliklerini taşır. Bireyin içsel özellikleri, coşkusu, dinamizmi çizgilerine yansıyan
etkilerdir. Bu nedenle desen, el yazısı gibi kişilik çözümlemelerine fırsat verir. Desen,
dokunma duyusuna en yakın göz, us, el birlikteliğinin en kısa yoldan gerçekleşebildiği bir
anlatım yoludur. Desen, belli bir ön hazırlık gerektirmeden günlük tutar gibi her an
başvurulabilecek bir betimleme yoludur. Çoğu sanatçılar araştırmalarını, incelemelerini,
izlenimlerini, tasarımlarını, notlar, krokiler, eskizler ve çizimlerle anlatmayı doğal bir
alışkanlık hâline getirmişlerdir. Dürer’in baskı çalışmalarının, Leonardo da Vinci’nin bir
bilim adamı disiplini içinde yaptığı anatomi araştırmalarının, bitki etütlerinin, karakter
tahliline dayanarak portrelerinin sanat tarihinin şaheserleri sayılan diğer tüm eserlerinin
temelinde desene verilen önemin ve desendeki başarılı sonuçların olduğu muhakkaktır.
Desen, plastik sanatların her alanında her zaman gerekli temel disiplinlerden biridir.
Örneğin Rönesans’ın ünlü heykeltraşı ve ressamı Michelangello; 19 ve 20. yüzyılın ünlü
heykeltraşları Rodin, Henri Moore, Giacometti ve Brancusi heykellerinin yanında güçlü
desenleri ile de bilinen sanatçılardır. Pek çok sanatçı için desen, nesneyi ve formu
kavramanın, onu taklit etmenin, özümsemenin ve algılamanın önemli bir yoludur.
Desen eğitimi ile birey, araç ve gereçleri kullanma beceri ve yeteneğini kazanarak görsel
anlatım yoluyla deneyim ve kavrayışı genişletir, zenginleştirir. Kültürel çeşitliliği keşfetmek
ve vurgulamak için fırsatlar sunar. Bireylerin kendilerini disiplin altına almalarını sağlamakla
beraber, estetik okuryazarlığı öğretir. Bu eğitimde görsel sanatlar; görsel, mantıksal ve
matematiksel düşünme yoluyla geliştirilir ve motive edilir. Desen eğitimi her alanda
kullanılabilecek yaratıcı davranışlar geliştirilmesi özgür, özgün düşünme, deneme ve üretme
kapasitelerinin de geliştirilmesi açısından önemlidir.


alıntı: Güzel sanatlar ve spor lisesi desen çalışmaları dersi öğretim programı

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #1 : 15 Nisan 2011, 20:09:13 »
1. Deseni öğrenmenin ve başarılı olmanın belli temel ilkeleri vardır. Öğrencilerin deseni
anlamaları ve desenin önemini kavramaları için şu prensiplere dikkat etmeleri gerekmektedir:
a. Görmeyi öğrenmek
b. Algılamayı öğrenmek
c. Çizmeyi öğrenmek
a. Görmeyi Öğrenmek: Görme eylemi 360 derecelik açı ile çevrelenen etrafımızın bir
bölümünün veya içindeki nesnelerin tüm duyumlarımızla alınması ve algılanması eylemidir.
Bu nedenle bakma ve görme eylemi farklıdır. Bakma yüzeysel, görme ise içsel algı ile
ilgilidir. Görme eyleminin seçme, ayıklama ve odaklama çabası gerektirdiği öğrencilere
kavratılmalıdır. Görsel birikim çocukluktan başlar. “Görme, konuşmadan önce gelmiştir.
Çocuk konuşmaya başlamadan önce bakıp tanımayı öğrenir.” (Berger, 1990, s.10,7). Tanıma,
öğrenme ve bilgi sahibi olmak görme ile mümkündür. Öğretmen; Nasıl görürüz? Nasıl
algılarız ve Nasıl Çizeriz? Sorularına açıklık getirmelidir.
Desen çizmek görme ve algılama eylemidir. Desen; nesneler ve canlıların özelliklerinin
tüm duyumlarla kavranması, algılanması ve çizgilerle anlatılmasıdır. Üç boyutlu olarak
algıladığımız veya hayal ettiğimiz canlı ve cansız varlıkların iki boyutlu bir yüzey üzerinde üç
boyutluluk izlenimi verecek şekilde desenin temel özelliklerinden faydalanılacağı da
unutulmamalıdır. Örneğin bir ağacın üç boyutlu olduğunu biliriz. Bu ağacı yüzeye aktarırken
ondaki ışık-gölge etkileri gibi açık, orta ve koyu değerde çizgi veya lekeler yardımı ile yüzeye
iki boyutta aktarabiliriz. Sonuçta bu ağacın izleyicide bırakacağı etki yine üç boyutlu
olacaktır.
b. Algılamayı Öğrenmek: “Algı; her türlü gerçekliğin duyu organları aracılığıyla alınıp
zihinde bilgiye dönüşmesi işlemidir. Başka bir deyişle; algı, gerçekliklerin farkına varılıp
tanınabilirliğe kavuşturulması sürecidir.” (Sözen,- Tanyeli, 1994, s.17).
Anlama kapasitesi, duyarlılık, gözlem gücü, izlenim ve düşünce algıyı bütünleyen
ögelerdir. Sanat eğitiminde algı eğitimi önemlidir. Sanat eğitimi; duyarlılık ve sezgi
eğitimidir. Algılamanın sağladığı temel nitelikler öğrenciye kazandırılmalıdır. Bu nitelikler
gerçekleşmediğinde teknik bir eğitimden ileriye gidemez. Teknik eğitimin de kendine özgü
kuralları olduğu öğrenciye hatırlatılmalıdır. Bu nedenle; teknik bir çizim ile deseni
karıştırmamak gerekir. Örneğin; teknik bir bina çizimi ile bir bina deseni çizmek arasındaki
fark önemlidir. Teknik kurallar içerisinde çizilen bir bina bilenen kurallar içerisinde kalır
ancak sanatsal kaygı ile çizilen bir bina kendine özgüdür. Aynı kişi bu binayı defalarca çizse
de her çizim diğerinden farklı olacaktır.
c. Çizmeyi Öğrenmek: Desenin; çizgiler ve lekeler ile görsel anlatım ve iletişime
dönüşmesi üzerinde durulmalıdır. Deseni oluşturan çizim eyleminin; kalem, pastel, füzen,
tebeşir, fırça gibi el hareketine uygun gereçlerle yapılabileceği öğretmen tarafından örneklerle
açıklanmalıdır. “Desen çizmeyi öğrenmek heyecanlı bir etkinliktir. Çizimde öğrenmeyle
ulaşılan her aşama daha çok esinlenme, çizimin güçlüklerine meydan okuma ve insanın
kendini tanıma ve kendine güven duygusu verecektir. Çünkü desen en basit eylem olan çizgi
ve onun taşıdığı duygularla meydana gelen özel bir anlatımdır.” (Edwards, 1989, s.2).
Desen çizmenin amacı; güzel desen çizmek değildir, başarılı desen çizmektir. Gözlem,
anlama gücü, duyum, sezgi, izlenim ve etkileşim açısından başarılı bir bütünlük meydana
getirebilmektir. Bu da pek çok desen çizerek ve her desende yeni bir şeyler öğrenerek
çizmekle mümkün olacaktır. Başlangıçta karşılaşılan olumsuzluklara, çeşitli hatalara, hayal
kırıklıklarına rağmen, yanlışlar düzeltilerek her defasında daha başarılı sonuçlar alınacağı için
azimli bir şekilde çalışılmalıdır. Öğrenciyi yüreklendirmek, hatalarına yerinde müdahale
etmek ve olumlu yaklaşmak öğretmenin rehberliğinde olmalıdır.

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #2 : 15 Nisan 2011, 20:11:25 »
1. Araç Gereçleri Kullanma Becerisi: Desen çalışmalarında kullanılan; malzemeleri
tanıma, araç-gereçleri belirleyerek tasarımlar oluşturma ve uygulayabilme becerisidir.
2. Kompozisyon Kurma Becerisi: Simetrik, merkezi, açık kompozisyon ve çizgisel,
lekesel oranlar ilkelerini kapsamaktadır. İki boyutlu sanat ögelerini tanıyan öğrenciler 9, 10,
11 ve 12. sınıflarda iki boyutlu sanatsal düzenleme ilkelerini kullanır. Çalışmalarda parçadan
bütüne, bütünden parçaya bir yol izlenerek uygulama yapılması gereken bir beceridir.
3. Ritim, Denge ve Hareketi İfade Etme Becerisi: Modelin yönü nesnelerin ağırlık
noktaları, açıları, hareketin getirdiği en, boy ilişkisi gözlemletilir. Hareketin vücut oranlarında
veya nesnelerde meydana getirdiği değişiklikler, kısalma ve katlanma gibi özellikler
ölçümlerle tespit edilir.
4. Nokta, Çizgi, Leke ve Dokuyu Kullanma Becerisi: İki boyutlu tasarımlar
oluşturmada; nokta, çizgi, leke ve dokuyu kullanarak parça bütün ilişkisi gibi işlemleri
yapabilme becerisidir.
5. Oran-Orantıyı İfade Etme Becerisi: Desenin planlanması, bölümlenmesi, modelin
hareketi ve modelin-nesnenin bu planlama içerisindeki yerinin tespiti; model ve nesnelerle
ilişkili diğer nesnelerin oranı, çizgi ve anlatım değerlerini kavrama becerisidir.
6. Işık-Gölgeyi İfade Etme Becerisi: Dış dünya ile ilişkinin, dış dünyayı algılamanın
temel araçlarından biri ışıktır. Görsel eylemin gerçekleşmesi ancak ışık yardımıyla mümkün
olacağı için; herhangi bir nesneyi biçimsel olarak algılayabilmek ve onu belleğe
yerleştirebilmek ancak bu beceri sayesinde kazanılır.
7. Algılama Becerisi: Algı, her türlü gerçekliğin duyu organları aracılığı ile alınıp
zihinde bilgiye dönüşmesi, gerektiğinde insan belleğinde kodlar ve şifreler hâlinde saklanması
becerisidir. Bu beceriyle anlama kapasitesi, duyarlılık, gözlem gücü, izlenim ve düşünce gibi
niteliklerin algıyı bütünleyen edinimler olduğunun farkına varılır.
8. Nesnelerin Yapısal Özelliklerini Etüt Etme Becerisi: Gerekli araç gereç ve
özelliklerini tanıyarak ve bunlardan faydalanarak organik ve inorganik doku farklılıklarını
belirleme, tasarlama ve yüzeyde biçim oluşturma becerisidir.
9. Üç Boyutlu Nesneleri İki Boyutlu İfade Etme Becerisi: Güzel sanatların bir dalı
olan desen, heykel alanından farklı olarak iki boyutlu formla var olur. Desende resim
elemanları, yoğun bir biçimde kullanılarak eserlerde ve uygun alanlarda yerini almıştır. İki
boyutta desen sanatı gerçek yüzeyler içerisinde oluşarak yüzeyde bir yer kaplar ve yüzeye bir
anlam katar.
10. Bellekten Desen Çalışmaları Yapma Becerisi: Tasarımları oluştururken dikkat
edilecek yöntem ve teknikler doğrultusunda uygun araç-gereçlerle kendi duygu, algı ve
yorumlarını katma becerisidir.
11. Desen Elemanlarını ve Prensiplerini Kullanma Becerisi: Bir tasarımın, bir
konunun veya nesnenin görsel elemanlarla betimlenmesi; çizgi ile anlatılması, kendi
içerisinde belli disiplinlerin gerçekleşmesi ile mümkündür. Desen sadece bir çizim olarak
değerlendirilemeyeceği gibi, temel elemanlar ve prensiplerin uygulanması gereken nitelikleri
de içerir. Bu nitelikler kesin kurallar olmadığı gibi, bireye ve onun yaratıcı tavrına geniş
özgürlükler bırakan uyarıcı noktalardır.
12. Form ve Düzen Oluşturma Becerisi: Biçim ve form, plastik sanatlarda çok
kullanılan ve çoğu zaman birbirleri ile karıştırılan iki sanat terimidir. Biçim ve şekil iki
boyutluluğu ifade eder. Biçim ve şekilde sadece en ve boy vardır. Üç boyutlu bir nesnenin dış
çizgileriyle ve üçüncü boyutsuz kapladığı alanın görüntüsü biçim olarak algılanır ve ifade
edilir. Form ise üç boyutluluğu ve hacimselliği anlatır. Bir nesnenin eni, boyu ve derinliğinin
oluşturduğu formu vardır. Nesnenin ışık-gölge ve maddesel hacim etkisinin o nesnenin
formunu oluşturduğu bilinmelidir.
13. Perspektifi Kullanma Becerisi: Çizgilerin, resim düzlemindeki durumları,
konumları, yönleri ile kazandıkları ve izleyende çeşitli etkiler uyandıran bazı değerleri vardır.
Kalınlık, incelik, uzunluk, kısalık, ton, doku, ritim gibi değişik etkiler nesneleri
biçimlendirirken öğrenciler görsel ve duygusal birikimlerini de yüzeye yansıtırlar. Bu görsel
elemanların, biçim ve formların konumları ve durumları görsel yanılsama ile algılanır ve
anlatılır. Öğrenciler bu görsel etkilerin perspektif olduğu becerisini kazanır.
14. Birlik ve Bütünlük Oluşturma Becerisi: Desende seçilen konu ne olursa olsun
kendi başına bir bütünlük sağlamak zorundadır. Deseni meydana getiren elemanların her
birinin desenin genel birliğinin bir ögesi olarak uyum içerisinde betimlenmesi
kavranabilmelidir. Bu elemanların birbirleriyle ilişkisi hem biçimsel, hem kurgusal, hem de
organik olarak bütünlüğü sağlama becerilerini kazandırmalıdır.

Çevrimdışı dbhi

  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 7.078
  • Karizma Puanı: 2256
  • Dünyaya karşı nazik olun...
    • http://alanay-alanaysblog.blogspot.com/
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #3 : 16 Nisan 2011, 00:20:20 »
teşekürler yoldaşım....
İyi ki gökyüzünde yıldızlar,Çiçekler şükür ki yeryüzünde...Yoksa kimbilir ne zahmetle toplayabilirdik onları renk renk...Kimbilir nasıl getirilirdi gökyüzünden , sevdiklerimize götürülecek çiçekler!

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #4 : 16 Nisan 2011, 11:52:20 »
teşekürler yoldaşım....

sağolasın arkadaşım....

Çevrimdışı davgana

  • Tecrübeli
  • ***
  • İleti: 321
  • Karizma Puanı: 112
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #5 : 10 Kasım 2011, 13:29:00 »
teşekkürler arkadaşlar
...senin aynan kirli ise benim çiçeklerim sana çamurlu görünür...

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #6 : 10 Kasım 2011, 19:56:46 »
teşekkürler arkadaşlar


sağolasınız

Çevrimdışı hatice_34

  • Üye
  • *
  • İleti: 87
  • Karizma Puanı: 7
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #7 : 04 Aralık 2011, 15:53:36 »
Hocam paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim  340a Benim gibi  aday öğretmenler için çok iyi oluyor 110b


Çevrimdışı mahmuty

  • mahmuty
  • Uzman
  • *****
  • İleti: 1.584
  • Karizma Puanı: 522
  • Bildiğim herşeyi sevdiğim için biliyorum(L.Tolstoy
    • DOSTLUK
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #8 : 04 Aralık 2011, 17:12:32 »
   Yoldaş,açıklayıcı bu güzel bilgiler için teşekkür ederim.Desen ne kadar iyiyse resim de o oranda iyi oluyor...
   +1
GÜLMEK GÜZELLİKTİR.

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: DESEN ÇALIŞMALARININ ÖNEMİ
« Yanıtla #9 : 31 Ocak 2012, 06:12:20 »
   Yoldaş,açıklayıcı bu güzel bilgiler için teşekkür ederim.Desen ne kadar iyiyse resim de o oranda iyi oluyor...
   +1

sağolasınız mahmut bey... ben teşekkür ederim