Gönderen Konu: Hitit Kabartma ve heykel Sanatı  (Okunma sayısı 24871 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı B૯ηбüL

  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 4.432
  • Karizma Puanı: 1631
    • seyfullah sünbül
Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« : 21 Mayıs 2008, 16:26:26 »

       



                    Hitit sanatında heykelin önemi büyüktü, çünkü tanrı heykelleri yurtlarının kutsal simgeleri olarak görülüyordu. Tanrılar tasvirlerde genellikle sağ elde bir silah ya da başka bir araç tutmalarıyla, kutsal bir hayvanın üzerinde durmalarıyla ya da kanat gibi ek organlar taşımalarıyla ayırt edilirler. Kral Muvatalli Hitit başkentini Hattuşa'dan güneydeki Tarhuntaşşa'ya taşıdığı zaman, tanrı heykellerini de götürmüştü. Kral, kendisi Mısır’la uğraşırken, Kaşkaların başkete girip heykelleri ele geçirmesinden korkuyordu.

 







Geyik biçimli gümüş rhyton (kutsal sunu kabı) üzerinde bir sahne (M.Ö. 13. yy.)

 

Hitit figüratif sanatı başlangıçta büyük ölçüde Doğu örneklerinden esinlenmiştir. Tanrıların boynuzlu başlıkları, giysiler ve özellikle dinsel ve mitolojik konular Doğu etkisi sergilerler. Ancak Büyük krallık döneminde kişiliğini bulan Hitit figüratif sanatı tüm Anadolu'ya egemen olmuş ve etkisini Suriye – Filistin’e dek yaymıştır.

Babil sanatından esinlenerek geliştirilmiş boynuzlarla süslü sivri külahlar Hitit sanatında yeni bir anlam kazanmıştır. Boynuzlar bir tür rütbe işareti olmuştur. Küçük tanrıların sivri külahlarında boynuz sayısı az, büyük tanrılarda ise çoktur. Örneğin İştar'da bir boynuz, Hattuşa'nın Fırtına Tanrısında yalnız ön cephede olmak üzere altı, Hatti ülkesinin Fırtına Tanrısında ise önde altı, arka yüzünde beş tane olmak üzere onbir boynuz bulunmaktadır. Baş tanrının külahı ayrıca elips biçimli baş tanrı hiyeroglifi ile süslüdür.

 





Hitit Tören Baltası


 
Hititler çağdaşları Mısır ve Mezopotamya’da olduğu gibi insan figürlerini gördükleri gibi değil, tasarladıkları gibi betimliyorlardı. Yunanların MÖ 5. yüzyılda natüralist sanat anlayışını geliştirine dek insan tasvirleri gerçek değil 'ideal' biçimleri ile yaratılırdı. Bu düşünceye göre yüz her zaman profilden, buna karşılık profilden olan yüzde göz tam cepheden, göğüs ve vücudun üstü önden, bacaklar ise yandan betimleniyordu.




hitit kabartması


hitit kabartması


hitit kabartması



hitit aslan heykeli


hitit aslan heykeli







alıntı:heykelcilik ve kabartma
alıntı yapılan adres:http://hattusa.tripod.com/page23_tr.htm

Çevrimdışı ÜERDAL

  • Arkadaş
  • Çalışkan
  • *
  • İleti: 653
  • Karizma Puanı: 355
Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« Yanıtla #1 : 21 Mayıs 2008, 18:18:39 »
teşekkürler öğretmenim

Çevrimdışı lüƃǝşʎɐ

  • Ayşe+:)
  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 3.608
  • Karizma Puanı: 1293
Ynt: Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« Yanıtla #2 : 23 Haziran 2008, 21:10:44 »
bilgilendirme için teşekkürler bengülcüm.+1  570a

Çevrimdışı ...:::£sra:::...

  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 7.764
  • Karizma Puanı: 2742
Ynt: Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« Yanıtla #3 : 20 Ağustos 2008, 11:19:00 »
Hititler çağdaşları Mısır ve Mezopotamya’da olduğu gibi insan figürlerini gördükleri gibi değil, tasarladıkları gibi betimliyorlardı

sanırım bu hititlerin yaratıcılığınıda geliştiren bi özellik olsa gerek teşekkürler bengülüm paylaşım için karizmanı ekliyorum
çok çalışmak zamanı

Çevrimdışı

  • Üye
  • *
  • İleti: 85
  • Karizma Puanı: 2
Ynt: Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« Yanıtla #4 : 26 Ekim 2008, 16:40:20 »
...teşekürler  bengü
▀  ½  ?¿

Çevrimdışı yoldaş

  • Yönetim K.Ü
  • Üstad
  • *
  • İleti: 14.457
  • Karizma Puanı: 4092
  • görsel tasarım uzmanı
Ynt: Hitit Kabartma ve heykel Sanatı
« Yanıtla #5 : 07 Haziran 2010, 22:24:12 »
teşekkürler paylaşım için