Görsel Sanatlar Platformu - GorselSanatlar.org

GÖRSEL SANATLAR DİSİPLİNLERİ => Sanat Tarihi => Konuyu başlatan: •« Mа√i »• - 12 Nisan 2010, 19:08:50

Başlık: HİNT - TAPINAK BLOĞU
Gönderen: •« Mа√i »• - 12 Nisan 2010, 19:08:50






HİNT - TAPINAK BLOĞU



(https://www.gorselsanatlar.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg251.imageshack.us%2Fimg251%2F7476%2F55202623.jpg&hash=3577635bf8e25c60761365675e9c4db1) (http://img251.imageshack.us/i/55202623.jpg/)
Tapınak kesiti – Balligavi’de kademeli kare planlı mantapa




Hindu tapınağı tanrılar ve insan arasında temasın sağlandığı yerdir. Tapınağın odak noktası tanrının tasvirinin bulunduğu merkezidir (garbhagriha) ve tapınak mimarisi dışarıdan garbhagrihaya doğru inananların hareketini sağlayacak ve tavaf olanağı veren kemerli yollarla, tanrıya yaklaşıldıkça kutsallığı artan salon ya da odalarla (mantapa) tasarlanmıştır. Hoysala tapınakları, birbirinden farklı bölümleri kendi başlarına duran Tamil Nadu tapınaklarının aksine farklı ama tek bir organik bütün oluşturan bölümlerden oluşur. Yüzeysel olarak benzersiz olsalar da Hoysala tapınakları yapısal olarak birbirine benzer. Girift yontmaya izin veren yumuşak sabuntaşından (kloritik şist) çoğunluğu yöresel ustalar tarafından yontulmuş ve tapınağın tüm bölümlerini süsleyen karmaşık bir heykel bolluğuna sahip olan bu tapınaklar diğer Güney Hindistan tapınaklarından ayrılan mimari özellikler sergiler.

Hoysala tapınaklarının çoğunda sade ve sütunlarla desteklenen üstü kapalı bir sundurma bulunur. Tapınakların bazıları ‘‘jagati’’ denen yaklaşık bir metre yüksekliğindeki platformlar üzerine inşa edilmiştir. Jagati, tapınağın hâkim bir görünüşe sahip olmasını sağlamasının ötesinde tapınağın çevresinde tavaf edilmesine olanak sağlayarak Pradakshinapatha görevini üstlenir. Tapınağın merkezinde bulunan garbagriha ‘da böyle bir imkân yoktur. Bu tarz tapınaklarda bulunan ek birkaç basamak ile ulaşılan trabzanlarla çevrili açık bir mantapa (açık salon) bulunur. Bu tarza iyi bir örnek Somanathapura’daki Keşava tapınağıdır. Tapınağın kalan kısmıyla uyum içinde olan jagati yıldız şekilli bir tasarıma sahiptir ve tapınağın duvarları Hoysalalar tarafından getirilen yeni bir zikzak şekli izler. Jagatinin basamaklarının iki tarafında girişin hemen karşısında bir tanrıya adanan bir çift ibadet yeri ve minyatür bir kule bulunur. Bu tarz, jagatinin tüm girişlerinde uygulanır.

İnananlar mantapaya girmeden önce ana girişten başlayıp, jagati etrafında saat istikâmetinde (sola doğru), aynı doğrultuda sıralanmış ve tapınağın dış duvarlarında Hindu epiklerini tasvir eden rölyefleri izleyerek törensel dönüşlerini tamamlayabilir. Jagati üzerine inşa edilmemiş tapınaklarda yer seviyesinden mantapaya çıkan ve fil trabzanlarla çevrelenmiş basamaklar bulunur. Yüksek platform üzerine inşa edilmemiş tapınaklara örnek, Hassan ilindeki Korvangla’da bulunan Bucesvara tapınağıdır. İki tapınma yeri (dvikuta) olan tapınaklarda vimanalar yan yana ya da karşılıklı konabilir. Doddagaddavalli’deki Lakşmidevi tapınağında bulunan beş ana tapınma yerinin yanı sıra tapınak bloğunun dört köşesinde daha küçük tapınma yerleri bulunur.




(https://www.gorselsanatlar.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg251.imageshack.us%2Fimg251%2F1031%2F90223457.jpg&hash=7ca7b309504090ced0f6cd1be3defdfd) (http://img251.imageshack.us/i/90223457.jpg/)
Somanathapura’da jagati üzerinde simetrik mimari






kaynak: kadimdostlar.com
Başlık: Ynt: HİNT - TAPINAK BLOĞU
Gönderen: dbhi - 12 Nisan 2010, 19:15:03
teşekkürler...
Başlık: Ynt: HİNT - TAPINAK BLOĞU
Gönderen: •« Mа√i »• - 12 Nisan 2010, 21:00:29
ben teşekkür ederim ilginize... :)
Başlık: Ynt: HİNT - TAPINAK BLOĞU
Gönderen: misket - 12 Nisan 2010, 22:35:20
Teşekkürler.
Başlık: Ynt: HİNT - TAPINAK BLOĞU
Gönderen: •« Mа√i »• - 13 Nisan 2010, 16:25:33
ben teşekkür ederim ilginize... :)