Gönderen Konu: Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1  (Okunma sayısı 45793 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ilker

  • İlker ÖZTÜRK
  • Administrator
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 8.589
  • Karizma Puanı: 1882
    • GorselSanatlar.NET
Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« : 05 Mart 2008, 21:20:54 »

TÜRK RESMİ
SORULAR ve CEVAPLAR


1-Minyatür nedir?
Çok ince işlenmiş ve küçük boyutlu resimlere ve bu tür resim sanatına verilen addır.
2-Resim sanatımız 18.yy.a kadar örneklerini hangi dalda vermiştir?
Minyatür.
3-17.yy öncesi minyatür resminin özellikleri nelerdir?
Katışıksız renk lekeleri, belirgin kenar çizgileri, gölgesiz ve yüzeysel çizimler görülür.
4-Osmanlı minyatürünün başlangıçtaki genel konuları nelerdir?
Padişahın savaştaki başarıları, kabul törenleri, av sahneleri.
5-Minyatürde portre gelenekçiliği hangi padişah döneminde başlamıştır?
Fatih Sultan Mehmet.
6-Fatih Sultan Mehmet’in yağlıboya portresini yapan Avrupalı ressam kimdir?
Gentile Bellini.
7-Nakkaş(musavvir) kimlere denir?
Minyatür sanatçılarına verilen resim yapan anlamına gelen addır.
8--17.yy.dan sonra minyatürde ne gibi değişiklikler olmuştur?
Konu değişikliği ( tarih konulu minyatürlerin yerini manzara, kıyafet, çiçek, kadın ve erkek portreleri almıştır.) Yeni biçim ve teknikler denenir ve iki boyutlu anlatım biçimi olan minyatürde üçüncü boyut bilinçle aranmaya başlar.
9-Türk resminde bilinen ilk figürsüz manzara kompozisyonları hangi nakkaş tarafından yapılmıştır?
Abdullah Buhari
10- Duvar resmi nedir? Çeşitleri nelerdir ?
Yapının iç ve dış duvarlarına ve tavanlara yapılan resim türüdür. Fresko , Tempera Yağlı boya ve Mozaik olarak uygulanır.
11-Duvar resmi ne zaman , nerelerde görülmüştür ?
Osmanlıda 18yy- 19yy da görülür. İstanbul, Anadolu da ve Rumenlide görülür .
12-Duvar resimleri kaça ayrılır ?
Şerit resimler , pano resimleri, duvar resimleridir .
13-Duvar resminin konuları nelerdir ?
İlk etkiler rokoko ve barok süslemeler deki batılı etkilerdi. .Batılı etkilerin
uygulandığı iç mekan süslemelerinde manzara sepet ve saksı içinde çiçek ve meyve erden oluşan natürmortlardı. . 19 yy’ nin sonlarına doğru figürle de kullanılmaya başlamıştır.Manzaralarda çoğunlukla İstanbul manzaraları , kız kulesi resimleri görülür . Bu konular İstanbul’la sınırlı kalmayıp Anadolu ve Rumeli ‘de de sıkça görülür
14. Duvar resminde renkler nasıldır ?
Minyatür etkilerinden dolayı oldukça az renk kullanılmıştır. Renkler de fazla
çeşitlilik görülmez . Aslında kalem işi nakıslarındaki toprak boyaların pek dışına çıkılmamıştır. Ancak renklerdeki açık koyu dereceleri titizlikle kullanılmış.Işık - gölge denemeleri denenmiş.
15. Perspektifin gelişimi nasıldır ?
Buhari’nin ufuk çizgisini yükselterek güçlendirmeye çalıştığı derinlik etkisi
burada daha bilimsel perspektifte sağlanmıştır.
En önemlisi ilkel düzeyde de olsa Batı anlamında perspektife girilmiş . 19 yy da Topkapı Sarayında daha karmaşık perspektifler denenmiş. hiç kuşkusuz iki boyutlu bir anlatım biçimi olan minyatürü geleneğinde taşıyan sanatçılarımız için üçüncü bir boyut aramak olmuştur . Osmanlı
Minyatürüne giderek sızabilen tek batılı öğe Üçüncü Boyut olmuştur. Minyatürde gerçekleşen bu uygulama daha sonra duvar resmine de aktarıldı.
16- Osmanlı İmparatorluğunun Avrupa karşısındaki tutucu tavrının değişmesinin asıl büyük nedeni nedir?
16.yüzyıl sonunda toprak düzeninin değişmesiyle Osmanlı tutum yapısında başlayan çözülmedir.
17-Bilinçli bir tutumla yapılan aktarmacılığın başlangıcı hangi devirdir?
Lale Devri.
18- 1730 yılına ait Patrona Halil isyanını anlatan resim hangi sanatçı tarafından yapılmıştır?
Jean Baptiste Vanmour.
19- 1741 tarihli “Hamamda Yıkanan Kadın “ adlı eser hangi sanatçıya aittir?
Abdullah Buhari.
20-Sultan Selim zamanında ve 1894 tarihinde programına resim dersleri alınmış olan okul hangisidir?
Mühendishane-i Berri-i Hümâyun
21-Mühendishane-i Bahr-i Hümâyun’u kim kurmuştur?
Baron De Tott.
22- Mühendishane-i Bahr-i Hümâyun’un öğretim programlarında hangi konulara önem verilmiştir?
Teknik çizim ve Haritacılık.
23-Mühendishane-i Berri-i Hümâyun hangi padişah zamanında kurulmuştur?
III.Selim.
24-Mühendishane-i Berri-i Hümâyun ‘da öğretim programlarında yer verilen resim dersinin amacı nedir?
Avrupa yöntemlerine göre yetiştirilmek istenen genç subaylara askerlikle ilgili teknik çizimleri ,arazi, menaziri (perspektif,manzara) krokileri çizebilme yeteneğini kazandırmaktır.
25- 1835'te Tevfik adlı harbiyeli hangi amaçla Paris’e gönderilmiştir?
Matematik ,Resim Dersi ve Hâkkâklık(ağaç oyma sanatçılığı)öğrenimi için.
26-Mektebi Fünun-u Harbiye-i Şahane hangi tarihte resmen açılmıştır?
1835.
27- 1837 de Mektebi Fünun-u Harbiye-i Şahane de resim öğretmenliğine atanan İspanyol ressam kimdir?
Chirans.
28-Mektebi Harbiye 1845'te hangi aşamalara ayrılır?
İdadiye ve Harbiye olmak üzere iki aşamaya ayrılır.
29-İdadi dönemi resim öğretmeni olan Fransız kimdir?
Kes.
30-Hendese-i Mülkiye Mektebi ne amaçla ve kaç yılında kurulmuştur?
Askeri amaçlarla kurulan Mühendishane-i Berri-i Hümâyundan sonra sivil alanlar için bir teknik öğretim kurumuna gereksinim duyulmuş,bu yüzden de 1869’da bu mektep kurulmuştur.
31-Darülmuallim kaç yılında açılmıştır?
1848.
32-Mektebi Mülkiye kaç yılında kurulmuştur?
1859
33-Mektebi Mülkiye-i Tıbbiye kaç yılında kurulmuştur?
1867.
34-Mekteb-i Sultani kaç yılında kurulmuştur?
1867.
35-Mekteb-i Sanayii kaç yılında kurulmuştur?
1868.
36-Bu dönemde halk niçin resme karşı olumsuz tutum sergiler?
III. Mahmut’un portresini yaptırıp ,bazı devlet kurumlarına törenle astırması derin hoşnutsuzluklara neden olmuştur.
-37- 19.yüzyılın 2.yarısında ortaya çıkan ressamlarımızın benzer nitelikleri nelerdir?
Aynı çekingen ve saygılı tutumu ,dünyaya aynı saf yürekli yaklaşımı ve ayrıntıcı işçiliği görürüz.
38- Primitifler nasıl tanımlanmalıdır?
Sanatçıların doğum ve ölüm tarihleri göz önüne alınırsa “primitifler “diye adlandırılacak bir geçiş döneminden değil ,yıla döneme bağlı olmadan,”primitif” ya da “saf yürek” nitelikli ,ortak üsluba bağlı görünen ,ortak bir manzara idealini sürdüren ,yaşatan ressamlar olarak tanımlanmalıdır.
39.19.yy ressamları içinde Darüşşafakalı olduğu saptanan ressamımız kimdir?
 Salih Molla Akşi
40.19.yy ressamlarımızın bir bölümüne primitifler adı kim tarafından verilmiştir?
 Rene Huygue
41.Askeri okullarda yürütülen resim dersinin nasıl olması amaçlanıyordu?
Resim öğretimi Batıya Yönelik Rönesans Kökenli ve Avrupa Resmindeki geçerli olan yöntemlerle yürütülmeliydi.
42.Mühendishane’de ve Harbiye’de resim dersleri nasıl yürütülüyordu
Taş baskı örneklerden kopyalar yaptırılıyordu. Halil Paşa Fransa’ya gittikten sonra natürmort ve peyzaj çalışılmıştır.
43.Mühendishane’de ve Harbiye’de öğrenciler için taş baskı örnek hazırlayan Türk ressamın adı nedir?
Hoca Ali Rıza
44- Manzara resmi geleneği hangi ressama dayandırılmıştır?
Matrakçı Nasuh Paşa
45- Askeri okullarda yürütülen Resm-i Hatti ve menazır gibi derslerin içeriği nedir?
Doğa görünümleri ve arazi parçaları.
46- Yeni manzara geleneğinin başlangıç ressamları kimlerdir?
Abdullah Buhari ve Rakkamehu Mehmet
47- Türk manzara üslubunun en eski temsilcileri kimlerdir?
Osman Nuri, Süleyman Seyyit, Cihangirli Mustafa, Eyüblü Cemal.
48- Avrupa’ya gönderilen ilk mühendishaneli Türk ressam kimdir?
Ferik İbrahim Paşa
49- Fotoğraf sanatı ile ilgilenen ilk Türk ressamımız kimdir?
Servili Kaymakam, Ahmet Emin
50- Ülkemizde deniz ressamlarının öncüsü olarak bilinen ilk Türk ressam kimdir?
Emin Baba
51- Paris’e Osman-i Mektebine gönderilen ressamlarımız kimlerdir?
Ahmet Ali Efendi ve Süleyman Seyyit.
52- Çinili Köşk resmi hangi ressamımıza aittir?
Eyüblü Cemal
53- 19.yy. Manzara üslubunun ön örnekleri nelerdir ve kimlere aittir?
Çinili Köşk ve Yıldız Sarayı Bahçesi. Çinili Köşk Eyyüblü Cemal’e, Yıldız Sarayı Bahçesi Osman Nuri’ye Aittir.
54- 19. yy. Manzara ressamlarının genel konuları nelerdir?
Saray Bahçeleri, havuzlar, göller, İstanbul görünümleri
55-Mektebi Osmani nerede ve kaç yılında kurulmuştur?
Paris 1860
56-Mektebi Osmani ne zaman kapandı?
1874
57-Mektebi Osmani’nin kapanış nedeni nedir?
Öğrencilerin sıkı disiplin altında Fransız toplumundan soyutlanası ve bu nedenle yabancı dil öğrenmelerinin zorlaşmasından şikayet etmiş olmaları sonucu yurda geri çağrılarak cezalandırılmalarıdır.
58-Abdülaziz’in Paris’e gönderdiği ressamlar kimlerdir?
-Şeker Ahmet Paşa
-Süleyman Seyit
59-İstanbul’da ilk gerçek anlamda grup resim sergileri ne zaman kimin çabalarıyla açılmıştır?
Şeker Ahmet Paşa’nın çabalarıyla 27 nisan 1873 tarihinde açılmıştır.
60-İstanbul’da ilk kişisel serisini kim açmıştır?
Şeker Ahmet Paşa
61-Süleyman Seyyit’in yazdığı kitabın adı nedir?
Fenni Menazır
62-Türk resmine figürlü kompozisyonu kim getirmiştir?
Osman Hamdi
63-İstanbul Arkeoloji Müzesi ve Sanayi-i Nefise’nin kurucusu kimdir?
Osman Hamdi
64-Sanayi-i Nefise’nin kurulmasından sonra asker ressamlar arasından hangileri Avrupa’da eğitim görmüşlerdir?
-Sami Yetik
-Ruhi
-Hikmet Onat
-Ali Sami Boyar
65-Sanayi-i Nefise’den Paris’e gönderilen ressamlar kimlerdir?
-Galip
-İbrahim Çallı
66-Özel imkanlarıyla Batıda resim eğitimine giden ressamlar kimlerdir?
-Namık İsmail
-Avni Lifij
-Nazmi Ziya
67)19.YY Osmanlı resminin gelişmesine katkıda bulunan yabancı ressamlar kimlerdir?
Cevap: AİVAZOWSKY, FAUSTO ZONARO, CİVANYAN
68)Deniz ressamlarının çoğu fotoğraftan yararlanarak resimlerini yaparken, kişisel gözleme önem veren asker ressamlarının dışında tuttuğumuz sanatçımız kimdir?
Cevap:Diyarbakırlı Tahsin
69)Fırtınalı deniz ve gemi konusuna ilgi duymuş sanatçılarımız kimlerdir?
Cevap:Osman Nuri Paşa,Diyarbakırlı Tahsin
70)Primitifler yada İptidailer diye anılan fotoğraf yorumcusu sanatçılar arasında, deniz temasını işleyen sanatçılar kimlerdir?
Cevap:Ahmet Şekür, Üsküdarlı Cevat Bey
71)Türk foto yorumcularının resimlerini yorumlayışları nasıldır?
Cevap:İnsan figürü ve diğer ayrıntılardan çoğunlukla sıyrılarak, sakin adeta düşsel denebilecek bir atmosfer yorumuna kavuşturarak aynen uygularlar. Ön arka planlar arasında nitelik farkı olmaz. Ancak çizgisel perspektife ilişkin değerinin ve objektifinin yattığı net ışık-gölge efektlerinin özenle uygulandığı görülür.
72)Batıda eğitim görmemesine rağmen, 20.yy ilk çeyreğinde etkinlik gösteren tüm sanatçıları yetiştirmiş, asker kökenli sanatçımız kimdir?
Cevap:Hoca Ali Rıza
73)Perspektif kurallar ve uygulaması hakkında iki kitap yazan sanatçımız kimdir?
Cevap:Ahmet Ziya Akbulut
74)Halil Paşa'nın hangi eserleri altın madalya ile ödüllendirilmiştir?
Cevap:Eldivenli kadın(1888) bir natürmortu (1906)
75)Asker ressamlar olgusunun son büyük sanatçısı olarak anılan sanatçımız kimdir?
Cevap: Halil paşa
76)İmpressionist tekniği ile resim yapan ilk Türk ressamı olarak sayabileceğimiz sanatçımız kimdir?
Cevap:Halil paşa
77)Fransız zırhlısı Bouvet’in batırılışını tasvir eden eserin sanatçısı kimdir?
Cevap:Diyarbakırlı Tahsin
78)Askeri okullardan mezun olup, etkin bir üslup kişiliğine sahip olan asker sanatçılar içinde manzara temasını işleyen en önemli sanatçılar kimlerdir?
Cevap:Hoca Ali Rıza, Ahmet Ziya Akbulut, Halil Paşa
79)Gözlem gücü çok kuvvetli olan ve çoğu resmini hayalden başarıyla yapan manzara ressamımız kidir?
Cevap:Hoca Ali Rıza
80)19.yy Osmanlıda resmin gelişmesini sağlayan etkenler nelerdir?
Cevap: yabancı sanatçıların etkileri, son dönemde izlenimcilik akımının etkileri, asgari okulların ve Sanayi-i Nefise'nin etkileri.
81)Türkiye de resim sanatının gelişmesinde katkı sağlamış İtalyan sanatçı kimdir?
Cevap:Fausto Zonaro
82) Sanayi-i Nefise Mektebi ne zaman ve kimin yöneticiliğinde kurulmuştur?
2 Mart 1883, Osman Hamdi Bey
83) Sanayi-i Nefise Mektebinde hangi alanlarda eğitim veriliyordu?
resim, heykel, mimarlık ve gravür
84) İlk heykeltıraşlarımıza kimleri örnek verebiliriz?
İhsan Özsoy, İsa Behzat
85) Dönemin önemli isimleri kimlerdir?
Osman Asaf,Şehzade Abdülmecit, Ömer Adil, Halil Paşa,Fahri Kaptan,Şevket Dağ
86) İnas Sanayi-i Nefise Mektebi ne zaman kurulmuştur ve kim tarafından yönetilmiştir?
1914, Mihri Müşfik
87) İlk kadın ressamlarımızdan kimleri örnek verebiliriz?
Mihri Müşfik, Müfide Kadri
88) İlk kadın heykeltıraşlarımızdan kimleri örnek verebiliriz?
Sabiha Bengütaş, Nermin Faruki
89) Yurtdışına eğitim için gönderilen ilk kadın sanatçı kimdir,ne zaman gitmiştir?
Hale Asaf,1925
90) Çağdaş Türk Sanatı içinde ilk sergi kim tarafından ne zaman açılmıştır?
Şeker Ahmet Paşa 27 Nisan 1873
91) Türk Ressamlarının ilk örgütlü topluluğunun adı nedir ve ne zaman kurulmuştur?
Osmanlı Ressamlar Cemiyeti,1909
92) Plastik sanatlar alanında çıkarılan ilk yayının adı nedir ve ne zaman çıkarılmaya başlanmıştır?
Osmanlı Ressamlar Cemiyeti Mecmuası,1911
93. Galatasaray Sergilerinin açılması sırasında salonda kurulan düzen hakkında bilgi veriniz.
Orta büyük salonda usta tabloları, yandaki sınıflarda amatörlerin gençlerin, kimi zamanda Sanayi Nefise Mektebi öğrencilerinin çalışmaları sergilenirdi.


94. kuşağın sanatçıları arasında öncü bilinen ve Empresyonizme yakın özgür bir görüş ve tekniği benimseyen ressamımız kimdir?
İbrahim ÇALLI

95. 1886-1970 yılları arasında yaşamış olan Feyhaman Duran ın sanatsal üslubu hakkında
bilgi veriniz.
Çallı İbrahim in görünüm, düzenleme, natürmort gibi düzenlemelerine karşın Duran, portre türünün öncüsü oldu.

96. Ressam Feyhaman Duran ın dikkat çekici diğer yönü hangisidir?
Usta bir Hattat oluşu.

97. Genç Nazmi Ziya sanatsal çalışmalarındaki yönünü nasıl belirledi?
Paul Signac ın İstanbul çalışmalarını izlerken sanatsal çabasını hangi yönde doğrultacağını anlamıştı.

98. Sanatta Kalp ve Kafa sentezini başaran sanatçımız kimdir?
Avni Lifij

99. Deniz subayı olarak başlamış olduğu hayat yolculuğuna ‘İstanbul Portrecisi’
unvanıyla son veren sanatçımız kimdir?
Hikmet Onat

100. Dekoratif sanatları ağır başlı biçimsel araştırmalara tercih etme eğilimini açığa vuran
sanatçımız kimdir?
Namık İsmail

101. ‘Yaşmaklı Kadın’ , ‘Gergef’ , ‘Deprem Kurbanları’ gibi eserlerin sahibi ressamımız
kimdir?
Ruhi Arel

102. ‘Cami Ressamı’ olarak bilinen yapıtları yığınlarca kolay anlaşılan ressamımız kimdir?
Şevket Dağ

103. ‘D Grubu’ olarak adlandırılan grubun üyeleri kimlerdir?
Eşref ÜREN, ARİF Kaptan, Cemal TOLLU, Zeki FAİK İZER, Fahrinüssa ZEYİT
Hakkı ANLI, Bedri Rahmi EYÜBOĞLU, Sabri BERKEL, Elif NACİ, Nurullah
BERK, Halil DİKMEN

104. Konstrüktif-inşacı bir desen kullnan ve empresyonizm e yönelen sanatçımız kimdir?
Eşref Üren

105. ‘Taşizm-Lekecilik’ tekniğinde karar kılarak fırça lirizmasının olanca hareketliliğini
dile getiren sanatçımız hangisidir?
Zeki Faik İzer

106. Uyguladığı soyut elemanlar birleşimindeki denklik, biçim ve renk düzenini
benimseyen Türk ressamımız kimdir?
Sabri Berkel

107. ‘Ethimist’ ev içi çalışmaları yapan, motif ve Doğu sanatından etkilenmeler görülen
ressamımız kimdir?
Elif Naci


108.Güzel Sanatlar Birliğinde sürdürülen ve bir sorun olarak karşımıza çıkan sanat anlayışı nedir?
Sanatçının görüşü, hissettikleri, benliğinin yansıması olmaktan çok ilk bakışta gözümüze hoş gelen ve göze hoş görülmesi gereken bir doğa kopyasıdır

109.Güzel Sanatlar Birliğinin temsilcileri kimlerdir?
Hikmet Onat, Ali Karsan, Yvonne Karsan, Bedia Güleryüz, Nazlı Ecevit, Ayetullah Sümer

110.Bağımsızlar adı kimlere verilmiştir?
Bağıntısız çalışmış olmalarından, bir topluluğu katılmamış olmalarındandır. 1914 ve 1928-33 dönemlerinde toplanan grupların belli başlı temsilcileri içinde kalmak prensibini izlemişlerdir.

111.Bağımsız ressamlar kimlerdir?
Hamit GÖRELE, İlhami Demirci, Şefik Bursalı, Leyla Gamsız, Şemsi Arel, Maide Arel, Abidin Elderoğlu, Ziya Keseroğlu, Seyfi Toray’dır.

112.1940 yılından sonra D grubuna yapılan saldırıların merkezi neydi?
Batı akımlarını çok yakından izleyerek yozlaştığı, ülke sorunlarına eğilmediği, halka seslenmediği merkezindeydi.

113.Naif denilen saf yürekli resim anlayışı hangi ülkede doğmuştur?
Fransa’da doğmuş, çeşitli ülkelere sıçramış, Yugoslavya’dan Türkiye’ye gelmiştir.

114.Bir sanatın ulusallığı neye dayanır?
Bir sanatın ulusallığı yani belli bir ülke, bir toplumun, bir uygarlığın ürünü oluşu, seçilen konularda değil, o konuları dile getiren teknik özelliklerde, “dünya görüşündedir.


 115.Ülkemizde kaç yılında soyut sanata, soyutlamaya ilişkin görüşler oluşmaya başlamıştır?
   -1947

116.1943’den buyana Picasso-Braque sentetik kübizmi çevresinde yaklaşımlar arayan ilk sanatçılarımız kimlerdir.?
-Refik EPİKMAN, Nurullah BERK, Sabri BERKEL, Cemal TOLLU

117. 1948 Yılından sonra soyuta yaklaşımın göstergesi sayılan , bizdeki soyut yaklaşımının en cüretli örneği kabul edilen 1949 Devlet Resim Sergisi’nde “aşk” adlı resmiyle ödül alan sanatçımız kimdir.
-Ferruh BAŞAĞA

118.1947’ler den sonra hangi ressam sanatçımızın yazıları o dönemin soyut anlayışını anlamını sağlar?
-Nurullah BERK

119. 1947 Yıllarında yayınlanan yazılarda soyut resme bakışta çıkan sonuçlar nelerdir?
-Bu dönemin yazılarında ve yapıtlarından anlaşılan, o sıralarda ülkemizdeki resim anlayışının, en çok genel bir kübist biçimlendirme ile kimi fov’a yakın bir biçimlendirme sınırı içinde olduğudur. O dönemin kübist biçimlendirmesi analatik-kübist anlaşın araştırıcılığından uzaktır.

120.Eski kaynaklara göre non-figüratif diye tanımlanan 1953-1954 dönemi ilk soyut çalışmalarda bulunan sanatçılarımız kimlerdir?
-Cemal BİNGÖL, Nejat DEVRİM, Eren EYÜPOĞLU, Füreyya KILIÇ

121. 1953-1954 yıllarında sanatçılarımız neden eserlerini özel sergilerde , yurt dışındaki sanatçılarımız ise yapıtlarını çeşitli galerilerde sergiliyorlar?
-Cemal TOLLU yazılarında Devlet sergilerinin jürilerinin soyut anlayışa çok sıcak bakmadıklarını belirtiyor.

122. 1950-1958 Dış ülkelere açılan  eserleri sergilenen ve soyut resim tarihinde önemli yere ve yapıtlara sahip oldukları kabul edilen  sanatçılarımız kimlerdir?
-Selim TURAN, Fahrünisa ZEYT, Adnan TURANİ

123. Dış ülkelerde Türk ressamları arasında non-figüratif çalışmaların en önce yapılanı kime aittir?
-Selim TURAN

124.Devlet sergilerinde soyut anlayışa sahip resimlerin yer almaya başlaması kaç yılında olmuştur?
-1959

125. 1950 lerin sonlarında İstanbul güzel sanatlar çatısı altında soyuta yönelen yanlız iki ressamımız olmuştur bu sanatçılarımız kimlerdir? -Zeki Faik İZER, Sabri BERKEL

126. 1959 ve 1960’larda İstanbul ve Ankara’da soyut anlayışa yönelen ve aktif olarak çalışmalarda bulunan sanatçılarımız kimlerdir?-Zeki Faik İZER, Sabri BERKEL, Halil DİKMEN, Şemsi AREL, Ercümen KALMIK, Ferruh BAŞAĞA, Nuri İYEM, Adnan ÇOKER, Cemal BİNGÖL, Adnan TURANİ, Lütfi GÜNAY, ve Cemil EREN

127.Bizde klasik renk anlayışını ortadan kalkması hangi dönemde ve nasıl olmuştur?
-1926-1930 arası Avrupaya giden sanatçılarımızın eserlerinde ilk kez renkle ilgili bağımsızlar görülmeye başlamıştır.

128. 1930-1955’e değin renk soyutlamasından çok çizgisel birtakım etkiler üzerinde duran sanatçılarımızın bu tutumunun nedeni nedir?-Bunun nedeni o dönemde dışarıya giden ressamlarımızdam çoğunun Andrée LHOTE yanında çalışması ile, 1936-1950’lere değin İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde hocalık yapan Léopold LéVY’nin renkten çok biçimsel sorunlarla ilgili görüşlerine bağlana bilir.

129. 1950-1960 arasında, fov ile dışa vurumcu anlayış arasında bir soyutlamaya giden sanatçımız kimdir?
-Zeki Faik İZER

130. Bizdeki soyut anlayışın içinde yer alanlar nasıl sınıflandırıla bilir?
-Gemetrik soyutlayıcılar, lirik soyutlayıcılar, geometrik non –figüratifler, lirik non-figüratifler.


131.Hamit Görele’nin resimsel üslup anlayışı nasıldır?

(Büyük düz lekeler haline getirdiği sembolik nesne biçimlerini tual yüzeyine dağıtarak bir çeşit düzenleme yapıyor ve resimlerinde geometrik olarak soyutlanmış biçim, renkten ağır basıyordu.Onun çalışmalarında nesne renkleri dikkate alınmıyor,yalnız salt renklerle kesin sınırlı geometrik biçimlerin içi dolduruluyordu.Bir çeşit sıcak –soğuk renk karşılaştırmalarını yansıtan figüratif içerikli ,modleli, biraz fov anlayışına yakın portre ve kompozisyonları bulunmaktadır.)

132.Refik Epikman’ın resimsel üslup anlayışı nasıldır?

(Üç boyutlu ,geometrik-inşacı çalışmasına rağmen ,renkçi bir duygululuğun egemen olduğu resimler yapmıştır.Bu nedenle ,onun geometrik kuruluşlu resimlerinde ,lirik sayılabilecek bir sevimlilik ,bir samimiyet de gözlemlenir.)

133.Türk resminde geometrik soyutlamacı sanatçılar arasında kimler yer alır?

(Hamit Görele,Salih Urallı,Refik Epikman,Erol Eti)

134.Resimsel lirizm ne anlama gelmektedir?

(Çağımız sanatçısının iç dünyasındaki fırtınaların ,bir çeşit yazısal boya tuşlarıyla ifadesidir.Bu nedenle ,bu anlayışta ,sanatçı çevresinin görüntülerini değil ,onun iç dünyasındaki bilinçaltı evreninin orkestral çok renkliliği ,ürpermeleri,pervasızlığı,kısacası onun iç savaşını dile getirir.)

135.Türk resminde lirik soyutlamacı sanatçılar arasında kimler yer alır?

(Zeki Faik İzer,Abidin Elderoğlu,Ercüment Kalmık,Arif Kaptan,Abidin Dino,Fahrünnisa Zeid,Hasan Kavruk,Mustafa Esirkuş,Özdemir Altan,Devrim Erbil,Turan Erol,Ömer Uluç,Mustafa Ayaz,Zafer Gençaydın)

135.Lirik soyutlamacılarımızdan Ercüment Kalmık resimlerinde hangi konuları incelemektedir?
(Balıkçı kayıkları,ağlar,budaklı ağaç direklerden yapılmış çardaklar ve deniz kenarı yapıları)

137.Hasan Kavruk’un resimsel soyutlama anlayışı nasıldır?
(O, spatül ve yer yer fırça ile yaptığı strüktürel görüntülü boyaların rastlantısal etkisine kendini kaptırarak bir doğa soyutlamasını benimsiyordu.)

138.Türk Resminde lirik soyutlamacılar arasında yer alan ve pop özellikler gösteren sanatçımız kimdir?
(Özdemir Altan)

139.Lirik soyutlamacılarımızdan Ankara gecekonduları ve Bodrum manzaralarını çalışan ressamımız kimdir?
(Turan Erol)

140.Türk Resim sanatında yer alan ilk non-figüratif snatçılarımız kimlerdir?
(Eşref Üren ve Cemal Bingöl’dür.)

141.Türk Resim Sanatı’nda yer alan non-figüratif sanatçılarımız kimlerdir?
(Eşref Üren,Cemal Bingöl,Şemsi Arel, İsmail Altınok, Halil Akdeniz, Elif Naci,Gencay Kasapçı, Bekir Sami Çimen,Hüseyin Bilişik, Sabri Berkel, Bedri Rahmi Eyüboğlu)

142.Saman sarıları ve gri zemin üzerine  kesik uçla kursif yazıyı kullanan non-figüratif sanatçımız kimdir?
(Şemsi Arel)

144.Mondrian ve Malewitsch tarzında ,kesin,geometrik,düz renkli yüzey ve çizgileri yatay-dikey yönlerde kullanan ressamımız   kimdir?(Halil Akdeniz)

143.”D Grubu “ressamları arasında geometrik bir soyutlamayı benimseyen ressamımız kimdir?
(Elif Naci)

144.Türk Resminde” lirik non- figüratifler” arasında hangi ressamlarımız yer alır?
(Selim Turan,Nejat Devrim,Ferruh Başağa,Adnan Turani,Adnan Çoker,Hasan Kaptan,Fethi Arda,Muammer Bakır,Mübin Orhon,Fethi Kayaalp,Zahit Büyükişleyen,Erdal Alantar,Altan Gürman)

145.Jackson Pollock parelelinde ,gerilmemiş bez üzerine yaptığı,bir bakıma lekeci sayılabilecek denemeleri uygulayan ressamımız kimdir?(Osman Dinç)

146.Poliakoff vari bir anlayıştan giderek figüratif bir soyutlamaya geçişi yansıtan ressamımız kimdir?
(Erol Akyavaş)

147.Renkli kağıt yırtmalarına dayanan bir kolaj resmini benimseyen ressamımız kimdir?
(Burhan Doğançay)


1940 ’ LARIN TÜRK RESMİNİ YÖNLENDİREN VE ETKİLEYEN BAŞLICA GELİŞMELER

148-“Boğaziçi ressamları” olarak bilinen ve 18.yy sonlarından itibaren İstanbul’un başlıca mesire yerlerini resimleyen ressamlar kimlerdir?

Melling Antoine Ignace,Jean Baptiste Hilair, Thomas Allom, William Henry Bartlett,Van Mour,Antoine de Favray.
149- Batılı resim kavramları eğitim düzeyinde ilk kez kaç yılında ve nasıl başladı?

1793 yılında “Mühendishane-i Berri-i Hümayün” a (Topçu Okulu) desen derslerinin konulmasıyla başladı.
150-”Ütü yapan kadın”adlı eser hangi ressamımız tarafından yapılmıştır?

Nurullah Berk.
151- 1940’ a  girerken Türk resim ortamını biçimlendiren üç önemli olay nedir?

İstanbul’da 1937 yılında Atatürk’ ün buyruğuyla Dolmabahçe Sarayı’ nın Veliaht Dairesinde açılan Resim ve Heykel Müzesi,
İlk grubu 1938’ de yurdun çeşitli yörelerine gönderilen ressamların yaptıkları yurt gezileri ve bu gezilerin izlenimleri.
1939 yılının Ekim ayında Ankara’ da ilk kez düzenlenen  Devlet Resim ve Heykel Sergisidir.
152-İstanbul’da 1937 yılında açılan Resim ve Heykel Müzesi,1938’ de yurdun çeşitli yörelerine gönderilen ressamların yaptıkları yurt gezileri ve 1939 yılında Ankara’ da ilk kez düzenlenen  Devlet Resim ve Heykel Sergisinin ortak amacı nedir?

Bunların hepsi de devletin sanatçıyı gözetmek ve ona hak ettiği yeri kazandırmak amacıyla yapılmış girişimlerdir.
153- Halkevleri yurdumuzda ilk kez kaç yılında kurulmuştur?

1932.
154-Halkevlerinin kuruluş amacı neydi?

Halkın eğitim düzeyini yükseltmek,kültürünü geliştirmek amacını üstlenmekteydi.
155-Güzel Sanatlar Umum Müdürlüğü yılda üç kez düzenli olarak hangi dergiyi yayımlamıştır?

“Güzel Sanatlar” adlı dergiyi yayımlamıştır. 
156-1917-1919 yıllarında ”Resim Eserleri Müzesi Hakkında Tüzük Tasarısı“ nı kim hazırlamıştır?

Halil Edhem
157- 1917-19 yılları arasında hazırlanan “Resim Eserleri Müzesi Hakkında Tüzük

Tasarısı”nın ilk maddesinin bahsettiği konu nedir?

“İstanbul’ da resim eserlerine ayrılan bir müzenin”  kuruluşundan bahseder.
158- Beşiktaş’ taki Dolmabahçe Sarayı’nın Veliaht dairesindeki müze kaç yılında açılmıştır?

20 Eylül 1937.
159- İstanbul Arkeoloji Müzesi Müdürü Osman Hamdi Bey 1910 yılında ölünce, yerine kim tayin edilmişti?

Osman Hamdi Bey’ in kardeşi Halil Edhem tayin edilmiştir.
160-Halil Edhem Bey’in İstanbul Arkeoloji Müdürlüğü kaç yılına kadar sürmüştür?

1931 yılına kadar sürmüştür.
161-“Yufka Açan Kadın” hangi ressamımız tarafından yapılmıştır?

Turgut Zaim.
162-Turgut Zaim resimlerinde konu olarak nelere yer vermiştir?

Anadolu yaşamına uzanmış, köylü tiplerini canlandırmış, köylünün günlük yaşayışını  izlemiş ve onu dekoru ve çevresiyle ele almış bir ressamımızdır.
163-” Yazmacı Kadın” adlı eser kim tarafından yapılmıştır?

Mehmet Ruhi
164-Anadolu’ nun değişik yörelerine kaç yıllarında  iki ayrı grup halinde sanatçılar gönderildi?

1938-1939 da zamanın hükümetince iki ayrı grup gönderildi.
165-Bu yolda öneriler hangi eğitimcilerden gelmiştir?

Nafi Atıf Kansu ve Rıdvan Nafiz gibi eğitimcilerden geldi.
166- 1941 de Çorum gezisinde bulunmuş, sonraki yıllarda kendi çabalarıyla gerçekleştirdiği gezilerle, müzelerde ve salonlarda hayranlık duyduğu Türk süsleme sanatlarını dağda, bayırda, Pazar yerinde yaşarken görme olanağını bulmuş olan ressamımız kimdir?

Bedri Rahmi.
167-Her sene Cumhuriyet Bayramı'nda açılması planlanan Devlet Resim ve Heykel Sergilerinin ilki kaç yılında açılmıştır?

1939 yılında.
168- Devlet Resim ve Heykel Sergilerinin ilkinde düzenlenen yarışmada ilk üç ödül hangi sanatçılarımıza verilmiştir?

Birincilik ödülünü Zeki Kocamemi'nin Atatürk'ün Cenaze Töreni,  ikincilik ödülünü Turgut Zaim'in Erciyes'i, üçüncülük ödülünü ise Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun 5 Numaralı Figür'ü ve Arif Kaptan'ın Küçük Peyzaj'ı paylaşmıştır
169- 1945 yılındaki yedinci Devlet Resim ve Heykel sergisinde , sanata destek olmak amacıyla özel bir girişim göze çarpar. Bu sergide yer alan 562 eser arasında, ödül alanlar dışında kalan diğerleri için ayrı bir ödül konulmuştur.Bu ödüller kim tarafından verilmiştir? 

Amaç dergisi ve Ahmet Çanakçılı adlı bir sanatsever tarafından.
170-Güzel Sanatlar Akademisine  Batı’ dan getirilen hocalar kimlerdir?Hangi bölümlerde görev almışlardır?

Resim bölümü şefliğine Fransız Leopold Levy, Heykel bölümü  şefliğine Alman heykel sanatçısı Rudolf Belling, Mimarlık  bölümüne de Alman Bruno Taut getirilmiştir.
171- İnkilap yolunda adlı eser hangi ressama aittir? 

Zeki Faik İzer.
172-“Halk Mektebleri” adlı eser hangi ressamımıza aittir?

Şeref Akdik


Yerelleşme ve özgünleşme çabalarına doğru.

173-Türk Resmindeki çağdaş anlamdaki  gerçekliğin ve yöreselciliğin ilk örnekleri hangi ressamlarımızda görülür?

(Mehmet Ruhi,İbrahim Çallı,Şeref Akdik,Zeki Faik İzer,Arif Kaptan,Turgut Zaim,Halil Dikmen)

174-Turgut Zaim’in resimlerinde işlediği başlıca konular nelerdir?

(Konuları;şadırvanlar çevresinde uçuşan güvercinler,yaşmaklı,feraceli,süzgün gözlü kadınlar ,bayram yerleri,şekerciler ,muhallebiciler,tahtaları morarmış mahalle evlerinin kapı eşiklerinde oynaşan çıplak ayaklı çocuklar onun seçtiği başlıca konulardır.)

175- Turgut Zaim’in Türk Resmimizdeki Önemi nedir?

(Bir yandan İslam minyatürleriyle ,öte yandan Uzakdoğu Sanatıyla ilgilidir.

Kimi yazarlarımıza göre resmimize Anadolu’yu getiren Turgut Zaim’dir.

Turgut Zaim modernizmi milli bir anlayışa götürmüştür.

Türk folkloruyla ilgili konuları işlediği için ulusal nitelikli bir sanatçıdır.)

176-Turgut Zaim ve Bedri Rahmi Eyüboğlu resmi arasında yöresellik açısından nasıl bir fark vardır?

(Turgut Zaim ,Anadolu figürünü yüceltir,ülküsel bir doruğa ulaştırırken,Bedri Rahmi’de Anadolu insanının elinden çıkmş işlere,çoraplara,nakışlara,yazmalara,heybelere yönelmiştir.Bu ürünlerde çağdaş sanat biçimleriyle uyuşan ,bütünleşen bir tat bulunmaktadır.)

177-Bedri Rahmi’ye göre sanatın özü nedir?

(Bedri Rahmi’ye göre sanatın özü nakıştı.Nakış malzeme ve tezgah demekti.Renk ve biçim dilinin sözcükleri olan her nakış ,başlı başına  bir söz dizimi demekti.)

178- Türk resmimizde yöresel izlenimlerini  klasik ve ölçülü bir tavır içinde köy ve köylü konularını theatral olarak resmeden sanatçımız kimdir?

(Fahrettin Arkunlar)

179-Nurullah Berk’in resimsel üslup anlayış dönemlerini açıklayınız.

(İlk dönemde yabancı sanatçıların  etkisiyle kübist anlayışta resimler yaptı. 1940’dan sonra ise “ulusal” nitelikli resme yöneldi. Doğunun arabesk çizgileriyle batının soyut ve şemacı duyarlılığı birleştirildi ve bunların iki boyutlu, süslemeci soyut arabesklerin etkisinde kaldı. Böylece doğuya has, düz, gölgesiz yada az gölgeli renkleri kaynaştırdı. )

180- Doğu kökenli süslemenin arebesk düzeninden ,eski hat sanatımızın çizgilerinden iki boyutlu minyatürlerin tasvir kalıplarından yola çıkarak çağdaş süslemenin görsel şemalarına yönelen sanatçılarımız arasında kimleri sayabiliriz?

(Abidin Elderoğlu,Elif Naci)

181-Müstakiller grubu arasında hangi sanatçılarımız yer alır?

(Hale Asaf’ı,Ali Avni Çelebi’yi,Zeki Kocamemi’yi,Refik Epikman’ı,İlhami Demirci’yi,Cevat Dereli’yi,Malik Aksel’i,Mahmut Cüda’yı ve Eşref Üren’i bu grup üyeleri arasında sayabiliriz.)


KAYNAĞA DÖNÜŞ AÇISINDA GRUPLAŞMA EĞİLİMLERİ

YENİLER GRUBU ‘LİMAN RESSAMLARI

182-Yeniler Grubu ilk sergilerini ne zaman, nerde açmıştır? İlk sergilerinin toplu konusu neydi?

Yeniler, ilk sergilerini 28 Mart 1940 yılında, Gazeteciler Cemiyeti’nin Beyoğlu’ndaki lokalinde açtılar. Serginin toplu bir konusu vardı: Liman, liman görünümleri, liman yaşantısı, İstanbul limanı ile ilgili değişik sahneler.

183-Yeniler Grubunun sanatçıları kimlerdir?

Nuri İYEM, Kemal SÖNMEZLER, Avni ARBAŞ, Selim TURAN; Agop ARAD, Faruk MOREL(heykel), Yusuf KARAÇAY (afiş sanatçısı), Abidin DİNO..

Fakat birinci sergiden sonra Abidin DİNO gruptan ayrılmış ve Fethi KARAKAŞ, Mümtaz YENER, Haşmet AKAL, Ferruh BAŞAĞA gruba katılmıştır.

184-Yeniler Grubunun kuruluş amacı nedir?

Yeni gençler, sanat görüşü bakımından, belli bir çizgide toplanmış bulunuyorlardı. Onlarca SANAT; toplumun sorunları ile yakından ilgilenmeli, yaşantısını yansıtmalı, halkın günlük çalışmalarının olduğu kadar sevinç ve dertlerinin aynası olmalıydı.

 Genç ressamlar D Grubu’nun bu bakımdan hiç katkıda bulunmadığını, Avrupa sanat eğilim ve tekniklerini memleketimize aktarmakla yetindiğini, toplum sorunlarına yabancı kaldığını ileri sürerek eyleme geçmişlerdir.

185-Yeniler Grubunun dağılış nedeni nedir?

Yeniler, 1955 yılına kadar İstanbul’da ona yakın sergi açmakla beraber, ilk gösterimde savundukları toplumcu, gerçekçi çizgiden yavaş yavaş ayrılmışlardı. Avni ARBAŞ, Selim TURAN, Nejat gibi belli başlı elemanlarının Fransız bursu kazanarak 1946’da Paris’e gitmeleri, zaman aşımı, ortak amçlardan uzaklaşma, kişisel eğilimlerin baskın olması gibi faktörlerin rolü vardı çizgiden ayrılmalarında.

186-Yeniler Grubu üyelerini dağılma aşamasında durumları nedir?

Grup üyelerinin dağılma aşamasındaki durumlarını irdeleyecek olursak Nuri İYEM in soyut bir renk düzenine   yöneldiğini, 1960’larda sonra ise “figür”ü ve portreyi ele  aldığını, Ferruh BAŞAĞA’ nın   resmin yanında vitray, mozaik ve freskte de arayışlarını, Selim Turan’ ın güncel sanat anlayışı içinde çalıştığını, “Yeniler” in ilk sergilerinde portreleriyle dikkati çeken Turgut ATALAY’ ın  ise  İstanbul Şehir Tiyatrosunda  dekoratörlüğe başlayıp, resim sanatı ile bağlarını belli bir ölçüye indirdiğini gözlüyoruz.

 187- Yeniler grubunun  birlikte çalıştığı hocaları kimdir?

Leopold Levy 

Onlar, Yeni Dal, Siyah Kalem grubu 

188-1950 lerin resim anlayışı olarak ortaya çıkan gruplar hangileridir?

-Onlar Grubu (1946),Yeni Dal Grubu(1959),Siyah Kalem Grubu(1961)

189-10 lar grubunun elemanları arasında kimleri sayabiliriz?

-Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun öğrencileri olan sanatçılar grubu kurmuşlardır.Bunlar;Turan EROL,Orhan PEKER,Fitret OTYAM,Leyla GAMSIZ,Adnan VARINCA,Osman ORAL,Mehmet PESEN,Mustafa ESİRKUŞ’ tur .

190-Onlar grubunun savundukları ortak düşünce nedir?

-Türk resmini kendi özümüze ait olan halılardan, minyatürlerden, işlemelerden ve Türk motiflerinden oluşturmamız gerektiğini savunmuş ve yurt gezileri düzenleyerek bu amaç doğrultusunda yoğun bir şekilde çalışmışlardır.

191-Yeni Dal grubunun üyeleri kimlerdir, ortaya çıkış nedenleri nelerdir?

-İbrahim BALABAN,İhsan İNCESU,Kemal İNCESU,Avni MEHMETOĞLU,Marta TÖZGE,Vahi İNCESU. D Grubuna tepki olarak kurulan grup, Yeniler Grubunun bir devamı niteliğini taşımaktadır.

192-Yeni Dal grubunun açtıkları sergide yaşanan çağdaşlık dışı olay neydi?

-Dönemin getirdiği sıkı yönetim havasıyla 1961 de açılan sergide yapıtlar rejim adına sakıncalı bulunmuş ve toplattırılmıştı. Emniyet ve savcılık resimlerde sosyalizm ve komünizmi destekleyen noktalara rastlamışlardı. Ama bilirkişi ve hakimler bunları birer sanat yapıtı olarak gördüler ve beraat kararı verdiler.

193-1961 yılında kurulan Siyah Kalem Grubu adını nereden almıştır?

-Tarihte yaşamış, resimlerinde alegorilere yer vermiş olan Türk sanatçısına saygı amacıyla bu ismi koymuşlardır.

194-Siyah Kalem grubunun çabuk dağılmasını etkileyen, aynı zamanda bir eleştiri olarak da söyleyebileceğimiz neden nedir?

-Grubun bir araya gelmeleri dışında resimsel anlamda bir bütünlükleri yoktur.Nitekim 1965 yılında bir sergi sonrası grubun dağılmasının nedeni bundandır. 

 
ÇAĞDAŞ TÜRK RESİM SANATINI OLUŞTURAN ETKENLERİN IŞIĞINDA BAŞLICA YÖNELİŞLER

195-Türk resmine katkıda bulunan, kendi kişilikleri doğrultusunda bu katkıyı   sürdürmekte olan sanatçılar, hangi iki kavramı benimsemişlerdir?

Yöresellik ve özgünlük

196-Günümüz Türk resmindeki başlıca yönelişleri, hangi gruplar altında       toplayabiliriz?

a.    Çalışmalarını kararlı bir çizgi üzerinde sürdürenler

b.    Biçimci ve inşacı eğilimde yapıt verenler.

c.     Yöresel görünümleri ve bizim insanımızı çağdaş anlayışla yorumlayanlar.

d.    Naif” ressamlar, yada resimlerinde belirli ölçülerde “naif” öğelere yer verenler.

e.    Eleştirel, toplumsal yada toplumcu gerçekçiler.

f.      Fantastik gerçekçiler

197-Biçimci ve inşacı tavırda eser veren iki önemli sanatçımız kimlerdir?

Zeki Kocamemi ve Ali Avni Çelebi

198-“Yorum” payı ve  bir bakış özgünlüğü olan sanatçılarımız kimlerdir?

 Cemal Tollu, Refik Epikman, Cevat Dereli, Halil Dikmen, Sabri Berkel, İlhami Demirci ve Haşmet Akal

199-Yöresel görünümleri ve bizim insanımızı çağdaş anlayışla yorumlayan sanatçılarımız kimlerdir?

Turgut Zaim, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Nurullah Berk Ve Ağabeydin Elderoğlu, Nedim Günsür, Ömer Uluç, Oya Katoğlu

200-Kargaları, başlarını yem torbalarına sokmuş dingin atları, horozları, güvercinleri ile hep Ankara’lı bozkırlı bir yaşam biçimini düşündüren sanatçımız kimdir?

    Orhan Peker

201-Çağdaş resmimizin dinamiği içinde gerçek naif sanatçı olarak kimi görmek gerekiyor?

    Hüseyin Yüce

202-Toplumsal içerikli yöresel resmin öncülerinden biri olan santçımız kimdir?

    Neşet Günal

203-Batıda Bosch’un öncülüğünü yaptığı fantastik gerçekçi çizginin, simgeler ve alegorilerle karışık biçimini Türk sanatı içinde üstlenen sanatçımız kimdir?

    Abidin Dino

204-Fantastik gerçekçiler kuşağının öncüleri kimlerdir?

Burhan Uygur, Ergin İnan, Alaattin Aksoy, Tülin Öztürk Ve Mehmet Güleryüz’dür.

 

1940 SONRASI TÜRK RESMİNİN GENEL ÇİZGİLERİ

205-Bu dönemde sanatçılar iki sorunla karşı karşıya kalmışlardır. Bu sorunlar nelerdir

·        Öncelikle batı sanatı dikkatle takip etmeleri

·         Kendi öz kültürümüze has bir sanat anlayışı oluşturmaları

206-Türkiye 1939-1945 yılları arasında sanatta kendi içinde hesaplaşmaya girmesi ne gibi sonuçlar çıkarmıştır?

·        Çevre insanının geleneksel yönlerini yansıtan bir anlayış ve izlenimcilikten uzaklaşan resim anlayışı çatışmalara neden olmaktaydı. 1937’de Resim-Heykel Müzesi’nin açılması, 1939’daDevlet Resim ve Heykel sergilerinin açılması, Türk ressamlarının programlanmış gruplar halinde Anadolu’nun uzak illerine gönderilmesi bu dönemin içe dönük kültür politikasının ürünüdür.

207-Bu dönem ressamlarımız nasıl resimler yaparken yönelimleri ne yöde olmuştur?

·        Ressamlarımız bu dönemde hala İstanbul’un çehresini ve yıkık dökük evlerini çizmekten kendilerini alıkoyamamışlar, eskinin etkisinden kolay bir şekilde kurtulamamışlardır. Bu yüzden yeni akıma kuşkulu bakmaktan kendilerini uzak tutamamışlardır. İşin ilginç yanı ise 1940’lı yıllarda toplumsal içerikli resimler yapan sanatçılar, 1950’li yıllarda soyut sanatın başlıca savunucuları olmuştur.

208-Ali Çeleb’inin  sanat yaklaşımı nasıl kendini gösteriri?

·        Ali Çelebi’nin Üslup yaklaşımını, düzenin konstrüktif bir ilke çevresinde  oluşmasına bağlayan, ifadeci bir anlatıma yönelik değer ölçütlerinin araştırısı içinde olduğu da görülür

209-Cumhuriyet döneminin en önemli kadın ressamı kimdir? Çalışmaları nasıldır?

·        Cumhuriyet döneminin kadın ressamları arasında önemli biri, bazen eşi Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun üslup etkinliğiyle kıyaslanan  Eren Eyüboğlu’dur. Resimlerinde kompakt plastik değerler bulunan Eyüboğlu akademik çalışmalarını izleyen bir dönemden sonra , keskin dış çizgilerle oluşturduğu portre ve natürmortlarıyla D Grubu’nun temsil ettiği ilkelere bağlı görünür.

210- Soyut çalışmalarında saklı duran figür ve peyzaj eğilimleri giderek belirginleştiren sanatçımız kimdir?

·        Şadan Bezeyiş

211-Edip Hakkı Köseoğlunun resimlerindeki temaları nelerdir?

·        Çağdaş Türk  resminde yeterince yaygın olmayan bir eğilimi, Edip Hakkı Köseoğlu’nun gündelik yaşam kesitlerine  eğilişinde görüyoruz.  Semt kabadayıları, sokak kavgacıları, genelev kadınları, yoksul, gelecekten kaygılı aşıklar, tüm ekmek kavgası içindekiler bu sanatçının temalarından bazılarını oluşturuyor.

212-Resmini Doğu- Bati ikilemi içinde bunalan Türk sanatı için, bir çözüm modeli olarak alabileceğimiz sanatçımız kimdir?

·        Nurullah Berk

213-Bedri Rahmi Eyüpoğlunun resim anlayışı nasıldır?

·        Değişik araç ve gereçlerle, farklı tekniklerle olusturduğu işlerinde batı sanatının zengin birikim ve deneyleriyle yöresel ve geleneksel halk sanatının ürünleri arasında kendi sanat anlayışına özgü köprüler kurdu. Az malzemeyle çok şey anlatma sanatı olarak yorumladığı halk sanatı, onun resimlerinde, tükenmez bir kaynaktır. Yurt gezilerinden oldukça etkilenen sanatçıların başında gelir. 1941’deki Çorum gezisi ve onu izleyen yıllarda kendi çabasıyla gerçekleştirdiği geziler,ona müzelerde ve salonlarda hayran olduğu Türk süsleme sanatlarını yakından inceleme  olanağını vermiştir.

214-Resminde genel konstrüktif eğilimleri yansıtmış olan bir sanatçımız kimdir?

 Üslup anlayışının kişisel yönden yeterince belirgin olmayan özellikleri ile Refik  Epikmandır.  Asıl  ağırlığını akademik alanda arayan bir kimlikle karşımıza çıkmaktadır.



Başlıca Eğilimler ve Bir Sınıflandırma Modeli

215-   Celal Arseven ‘Türk Sanat Tarihin’de‘ ressamları nasıl sınıflandırmıştır?

Cevap:

 Doğumları; 1900 ‘lere kadar olanları (İlk Ressamlar ve Realistler)

                               1920’ye kadar olanları İkinci Grup (Çallı’dan, M. Ali Laga’ya, Muhittin Sebati’ye, Malik Aksel’e, Şefik Bursalı’ya kadar)

                               Üçüncü Devre ressamları adı altında topladığı ressamlar için Zeki Kocamemi ve Avni Çelebi ile başlayan gelişmeleri temel almaktadır.

216-Pertev Boyar ressamları nasıl sınıflandırmıştır?

Cevap:

Asker ve Sivil Ressamlar diye ikiye ayırmıştır.

217-Ressam Turan Erol, ressamları kullandıkları anlatım yollarına göre kaça ayırmıştır?

Cevap:

1- Boğaz içi manzaraları geleneğini sürdürenler ve onlara yakın olanlar.
2- Bir dereceye kadar doğaya bağlı kalıp nesneleri Batılı yöntemlere göre soyutlayan ve bu yoldan giderek sonunda ortak bir şemacılıkta birleşenler.
3- Doğayı kendine göre yorumlama ve kişisel üsluba ulaşma belirtisi gösterenler, yöresel motiflere, folklora ilgi duyanlar, bazı naifler.
4- Non- figüratifler.

218-Devrim Erbil ve Yeşim Karatay ressamları nasıl ve kaça ayırmışlardır?

Cevap:

Sadece ressamları eğilimleri açısından sınıflandırmışlardır ve ikiye ayırmışlardır.

1-     Evrensel eğilimli Sanatçılar

2-     Yerel ve ulusal Eğilimli Sanatçılar

Çevre Ressamları-İstanbul Çevresi Ressamları

219- sanatçılarımız eserlerinde çevreve yöre inceliklerini hangi dönemden sonra bir değer ölçüsü  olarak kullanmaya başlamışlardır.?

1940’ladan sonra

220)Hoca Ali Rıza kuşağı ile başlayan semt yada yöre ressamlığı biçiminde gelişen İstanbul ilişkileri nasıl bir ilerleme kaydetmiştir?

19302larda salt konu saplantısından anlatım ve üslup kaygılarının kesin ayrımına doğru yer değistirmiş aynı zamanda gelenekselçi  izlenimci duyarlılığı anlatım biçimi varlığını sürdürmüştür.

221- 1930 –1940 yılları arasında ortalama bir izlenimci duyarlığın kişilik sınırlarını silen görüntülerine bağlı kalmışken, bir başk bölümü izleminciliği daha özgür paletlerle değerlendirme yolunu tutmuşlardır bu gruba giren en önemli sanatçılarımız kimlerdir?

 

Hikmet Onat, Cevat Dereli, Cevat Erkul, Celal Uzmen, İbrahim Safi, Afife Ecevit, Nazlı Ecevit, Melahat Ekinci, Eren Eyüpoğlu, Hamit Göreli, M.Turgut Tokat, İlhami Demirci, Alive İvon Karsan, Şeref Aktik, Seyfi Toray, Ziya Keseroğlu, Numan ve Nermin Pura, Mehmet Yücetürk, Zeki Kıral, Orhan Ersoy, İhsan Şurdum, Ahmrt Uzelli, Edip Hakkı Köseoğlu, Nihat Akyunak.

222- 1940’lardan sonra izlenimci akımın izinde sanat yaşamına atılmış, gizemli bir doğacılığın dısında oldukları gözlenen Mahmut Cuda ve Ayetullah Sümer’in resimleri çalışmaları nasıldı?

Nesnel gerçekliği renk ve çizgi vurgusuyla bütünleştiren bir uyum kurgusu içinde, yaşlarından beklenmeyecek canlı bir devingenliğe yönelmişlerdir.

223- Fotoğraf gerçekçiliğinin etkisiyle bu doğrultuyu amaçlayan resimleri toplumsal ve toplumcu gerçekçi bir çizgiyle bütünleşen ve Neşet Günal2ın figür oluşumundan kaynaklanan  ve toplumsal mesajın vurucu etkilerini önbne çıkan snatçılarımız kimlerdir? Çalışmaları nasıldır?

Aydın Ayan, Nedret Sekman, Neşe Erdok, Gürol Sözen İbrahim Örs, Seyit Bozdoğan İrfan Ertel. Genellikle toplum yaşamın çelişkileri üzerinde durmaktedırlar. Gerçekliğin yada nesnenin bütünü ya da ayrıntısı ancak fotoğraf objektifliğinin saptayacağı belirginlik düzeyinde ele alan çalışmalar.

224- Özdemir Altan'ın resimlerini açıklayınız?

Ortalama  foto gerçekçilik diye bileceğimiz anlatım biçimi, nesnelerin ayrıntıları üzeride çevreden ve bütünden soyutlanmış görüntülere bağlı kalınmış önceleri doğadan seçilmiş konuları ifadeci bir renk anlayışla yansıtan, daha sora yöresel mitoloji kaynaklarından fantastik bir figür kaynakları oluşturulan bir anlayışla çalışmalarına devam etmektedir.

225- toplumsal içerikli resim sanatımızın kaynağını ya da ilk örneklerini, hangi sanatçımız vermiştir.

Ruhi Arel 1880-1931

226- çağdaş yaşamın dış etkilerine fazlaca bozulmamış yönlerine içten yaklaşım, katı gerçekliğin kırılmasına ilişkin duyarlılıkla eserlerini oluşturan naif ressamlarımız arsında üç bayan sayabiliriz bunlar kimlerdir.

Filiz Başaran Özayten, Berna Türemen, Fatma Eye.

227- Belli başlı soyut eğilimleri temsil eden sanatçılarımız kimlerdir.?

Ömer Uluç, Erol Eti, Hasan Kavruk, Kadir Ata, Altan Gürman, Tamer Akakıncı, Ünsal toker, Reşat Atalık, Cevat Demir, İner Dilber, Selma Ayazbeyoğlu, Şşükrü Aysan, Aynur Aytaç, Tülin Serpen, Şerefnur Ayiter, Altan Tuncay

228-  geleneksel soyutlayıcı eğilimlerden yola çıkarak anıtsal şemalarda karar kılan sanatçımız kimdir?

Adnan ÇOKER.

Çevre Ressamları-Ankara Çevresi Ressamları

229-Ankara’da çağdaş sanat hareketlerinin başlamasını etkileyen etmenler nelerdir?

Ankara’da çağdaş sanat hareketlerinin 1932’ de kurulan Halkevleri, İnkılâp Sergileri ve 1939’da ilki düzenlenen Devlet Sergileriyle başladığını görüyoruz. Ayrıca devlet kurumlarının destekleyici ve özendirici rolleri olmuştur.

230-Ankara ve çevresi sanatçılarının genel karakterini İstanbul çevresi sanat yaşamıyla kıyaslayarak açıklayınız

Ankara’nın Kurtuluş Yıllarında ilk örgütlenmiş kent olması ve cumhuriyetin başkenti olmasından dolayı daha ölçülü ve disiplinlidir. Kıtlık yıllarında batının kendine bir şekilde açlıktan kurtarabilmesine karşın Ankara’da büyük ölümler ve göçlerle karşılaşıyoruz. İstanbul’da gelişen resim daha çok kent yaşamı ve gerçeğiyle ilgilenirken Ankara Çevresi sanat hayatında bu çerçevenin dışında kırsal hayat ve Anadolu motifleri sanatı daha çok etkilemiştir.

231-Ankara ve Çevresi çağdaş sanatının ilk temsilcilerine örnekler veriniz

Naci Kalmukoğlu,, Malik Aksel.Eşref Üren ve İhsan Cemal Karaburçak’ı Ankara  Çevresi çağdaş sanat oluşumunun öncüleri olarak görüyoruz.

 232- Malik Akselin resimlerindeki konuları nelerdir?

- kırsal yöre hayatını kalıcı kılmaya çalışan sanatçı Anadolu’nun tipik masum yüzlü merkeplerini, yöresel elbiseler içinde gösterişsiz kızları resimlerinde konu edinmiştir.

233-Kayıhan Keskinok’un resimlerinin konusu nelerdir?

Lunaparklar, buna bağlı üretim dünyası, kent olgusunun eğlenceye yönelik görüntüleri resminin konuları olmuştur.

234-Görüntüyü bozup değiştirmek, doğa kaynağından yeni resim oluşumları yaratmak eğilimini gösteren genç kuşak Ankara Çevresi sanatçılarından örnekler veriniz.

Veysel Günay, Zahit Büyükişleyen,Zafer Gençaydın, Hayati Misman, Hüseyin Bilgin, Nihat Tandoğan, Hasan Pekmezci, Mustafa Ayaz, Orhan Kurt.

235-Başkent çevresi soyut sanatın öncüsü olarak Cemal Bingöl’ün soyut çalışmalarının özelliklerini söyleyiniz

- Saf soyut geometrik soyutlamalar yapmıştır. Üçgen ve dörtgenlerin birbirini kestiği yüzeylerde  yalın biçimler oluşturma kaygısındadır.

236- Kaynağını geleneksel kültürden alan soyut çalışmalar yapan sanatçılar kimlerdir?

- Bekir Sami Çimen, Zahit Büyükişleyen, Şamil Agün,Yaşar Yeniceli,Halil Akdeniz,Osman Dinç, Akgün Büyükişleyen

237- Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü çıkışlı olup İzmir’de yaşayan sanatçılarımız kimlerdir?

Mehmet İLERİ, Bedri KARAYAĞMURLAR, Mete SEZGİN; Turan ENGİNOĞLU, Arif Ziya TUNÇ, İbrahim BOZKUŞ, Mehmet FIRINCI, İlhami ERCİVAN,Hasan Rastgeldi ve Yüksel USLAY’dır.


Türk Resminin Batı Yakası, Türkiye'de Suluboya Resim ve Suluboya Ressamları

238-     Batı’ya resim öğrenimi için öğrenci gönderimi kaç yılında ve hangi okulların resim eğitimi gereksinimi ile başlamıştır?

Batıya ilk öğrenci gönderiminin askeri okullara resim derslerinin konulduğu 1835 yılında başlamıştır.

239-   Türk resminde izlenimci akım ne zaman ve kimler tarafından başlatılmış bir gelişmedir?

Resmimizde izlenimci akımla birlikte yeni eğilimlerin etkisini göstermesi, 1910’da Sanayi-i Nefise’yi bitirerek Avrupa’ya giden ve ilk dünya savaşının başlamasıyla geri dönen İbrahim Çallı ve arkadaşlarının başlattığı bir gelişmeydi.

240-     Türk ressamları yurt dışında yaşamaya ve çalışmalarını orada sürmelerine iten genel sebep ne idi?

Türkiye'deki sanat ortamının kısırlığı gelmektedir.

241-     Resim çalışmalarını sürdürmek için Almanya’da yaşamayı seçmiş ressamlarımız kimlerdir?

Mehmet Hanefi Yeter, Hilda Yosmayan  ve Mehmet Güler

242-   Resim çalışmalarını sürdürmek için Amerika’da yaşamayı seçmiş ressamlarımız kimlerdir?

Bedri Rahmi Eyüpoğlu, Burhan Doğançay, Erol Akyavaş, Zeki Fındıkoğlu, Ahmet Gürsoy,Tosun Bayrak, Halit Ören

243-     Resim çalışmalarını sürdürmek için Paris’de yaşamayı seçmiş ressamlarımız kimlerdir?

Hakkı Anlı, Nejat Melih Devrim ,Avni Arbaş ,Müzehher Bilen ,Selim Turan, Fikret Mualla, Hale Asaf, Adidin Dino, Tiraje Dikmen , Mübih Orhon, Remzi Raşa, Bayram Küçük , Adnan Varınca , Yüksel Arslan, Erdal Alantar, Utku Varlık, Gürkan Çoşkun, Ömer Kalesi , Oktay Günday 

244-     Türk resmindeki galeri gelişimi kaç yılında başlamıştır?

Özellikle 1970’li yıllarda Ankara ve İstanbul’da sayıları hızla artan  özel galeriler ile Türk resmi için olumlu gelişmeler başlamış, yurt dışında yaşamakta olan sanatçılarımızı, yurttaki sanat etkinliklerine katılmaya yöneltmiş ve çalışmalarını yalnızca yurt dışındaki galerilerde sergileyen ressamlarımız; yurda gelmeye, Ankara ve İstanbul’da yapıtlarını göstermeye başlamışlardır.
SULUBOYA

245-Suluboya tekniğinin ister batıda ister ülkemizde yağlıboya kadar tercih edilmemesinin sebebi nedir?
 Suluboyanın yağlıboya gibi kapatıcı olmaması, renklerin sürülmesi ve kullanılması konusunda çabuk karar verilmesi gerekmesi , çalışma yöntemi olarak yağlıboyadan daha zor olması ve ayrı bir ustalık istemesi bu tekniğin az sanatçı tarafından tercih edilmesine sebep olmuştur.

246 -  Ülkemizde ilk suluboya çalışmalarına teşvik eden sanatçı kimdir?
 İspanyol asıllı Şirans 1837- 1841 yılları arasında Harbiye Mektebi’nde ders vererek suluboya çalışmalarına teşvik etmiştir.

247-  Malik Aksel’e Türk resim sanatı orda doğmuştur dedirten Üsküdarlı  suluboya resim öncüleri sayılan sanatçılara örnekler veriniz.  

     Hoca Ali Rıza Bey ve Osman Asaf

248- Hoca Ali Rıza Bey ‘in suluboya resimlerinin özellikleri nelerdir?

 İstanbul’un pek çok semtini özellikle de Üsküdar’ı resimlemiş olan Hoca Ali Rıza Bey’in suluboya resimleri tekniğinin getirdiği incelik ve dikkat görülür. İstanbul doğasının ve yaşamının anlatıldığı resimlerinde gizemsel bir boşluk sezilir.İzlenimci bir tavırla yaptığı resimlerde içli bir anlatım vardır.

249- İzlenimci gruba giren ilk suluboya sanatçılarımız kimlerdir?

Bahriyeli İsmail Hakkı, hüsnü Yusuf, Üsküdarlı Cevat,Ruhi Koray 

250-Suluboya tekniğini bir üslup aşamasının üstünde gören ve ilk öncü kuşak sanatçılarından Malik AKSEL’in resimlerinin özellikleri nelerdir?

251-Gelenekten yararlanmış, suluboya resimlerinde yöresel konulara yer vermiştir ve suluboya tekniğini büyük bir ciddiyetle uyguladığı eserleri birer belge niteliğindedir

252-Suluboyanın kişilik oluşturmada  geçirdiği dönemlerden bahsediniz

İlk başlarda yağlıboya resme geçişten önce ön çalışma olarak uygulanan suluboya daha sonraları birer üslup olarak benimsenmiş ve özellikle 1950 lerden sonra daha ciddi çalışmalar yapılmıştır.


253-Bedri Rahmi EYÜBOĞLU’nın suluboya resimlerinin özelliklerini söğleyiniz
 Renk, çizgi, leke ve benek  suluboyalarında da temel öğelerdir.Rahat, zorlamasız ve tek seferde çıkmış görüntüsü veren folklorik etkiler taşıyan resimlerde nakış ve figürler coşkulu bir anlatımla kullanılmıştır.

253-Suluboya Ressamları Grubu’nun ilk üyeleri kimlerdir?

Celal Esat ARSEVEN, Malik AKSEL, Numan PURA, Ferit APA, Cafer BATER, Nüzhet İSLİMYELİ, Cemal GÜVENÇ ve HikmetDURUER

254-Genç kuşakta salt suluboyanın içerdiği özgün anlayışla kendi anlayışlarını birleştiren sanatçılara örnekler veriniz

Turan EROL, Orhan PEKER, Oya KATOĞLU, Mustafa AYAZ,Necdet KALAY, Ertuğrul Oğuz FIRAT

255- Çağdaş resim dünyamızda suluboyayı salt bir teknik olarak değil, bir yaşama ve algılama yöntemi olarak almış özel Türk resminde özel bir yeri olan Fikret MUALLA’nın suluboya resim özellikleri nelerdir?

Renkli fon kartonu üzerine guaş boya ile çizdiği resimlerinde Paris sokaklarını ve insanlarını resmetmiştir.Fonda kullandığı renkli yüzeyin üzerinde kullandığı suluboya ve guaş şeffaf olmasından dolayı yüzeye çıkar ve taşar. Nesneler kabartıdan uzak kontürlerle leke olarak ortaya çıkar.  


Türk Resminde Gravür ve Grafik San'atlarda Başlıca Gelişmeler,Türk Resim Sanatında Özgün Baskıresimler
 

256-Özgün Baskı Terimleri ve imleri hakkında bilgi veriniz?

257Özgün Baskı tekniklerini sıralayınız?

a-Yüksek Baskı Teknikleri.
b-Düz Baskı Teknikleri.
c-Çukur Baskı Teknikleri.
d-Elek Baskı Teknikleri.


Resim Sanatı içinde Özgün Baskıresimler,Grafik Sanatı ve Özgün Baskıresim Sanatı, Özgün Baskı Terimleri ve İmleri,Özgün Baskı ve Repredüksiyon (Benzer Baskı) Ayrılığı

RESİM SANATI İÇİNDE ÖZGÜN BASKI RESİMLER

258- Gravür sanatının bilimsel olarak ilk kez irdelendiği “Bakır Kazıma Bilgileri” adlı kitap kim tarafından yazılmıştır? Kaç yılında yayınlanmıştır?

-Adam Ritter Von Bartsch tarafından yazılmış,1821 de yayınlanmıştır.

259 - 16.Yüzyıl başlarında dinsel konulu resimleri  tahta oyma -basma  tekniğiyle çoğaltan ressamlar kimlerdir?

- Lucas Granach ve Albrecht  Dürer.

260 - 17.Yüzyıl başında metal oyma-basma tekniğiyle dinsel konulu resimler, portreler ve görünüm  resimleri yapan sanatçı kimdir?

-Rembrandt.

261- Grafik kavramının sözcük olarak kökü nereden gelmektedir?Hangi anlamları taşımaktadır?

-Yunanca “Grafayn “ dan gelmektedir.Kazımak, resim çizmek,yazmak anlamlarını taşır.

262- Grafik kavramı, genel anlamıyla hangi tür resimleri kapsar?

-Tüm sanatsal, teknik ve endüstriyel resim ve yazı çizimlerini, resim ve yazı baskısı ve çoğaltma tekniklerini,baskı için boyama ve çizim teknikleriyle yapılan resimleri kapsayabilmektedir.

263- Özgün baskı resim sanatı yerine başka hangi deyimler kullanılmıştır ?

-Grafik Sanatlar, Baskı Sanatı, Çoğaltılmış Sanat, Elle Basılmış Resim Sanatı, Gravür Sanatı, Kazı Resim Sanatı deyimleri kullanılmıştır.

264- Sanatçıları özgün baskı eserler vermeye çeken nedenler nasıl açıklanabilir?

a) Sanatçıya yeni görsel anlatım olanak ve tekniklerini sunarlar.

b)Sanatçı böylesine zengin anlatım ve şekillendirme olanaklarını denemek ister.

c)Bu denemeler sanatçının kendii görsel anlatım dilini bulmasını sağlar ve bu dili geliştirir.

d) Bu tekniklerin görsel öğeleri oluşturmadaki zenginliği ve doğrudanlığı sanatçının kişiliğinin resimlere yansımasında da kestirme ve kısa yollar sağlar.

265-Özgün baskı kalıbı nedir?

- Sanatçının yaratma olayı sürerken hazırladığı kalıptır.

266-Özgün baskı neye denir?

-Özgün baskı kalıbından yapılan baskıya özgün baskı denir.

267- Toplam baskı neye denir?

-Özgün baskı kalıbından yapılan baskıların tümüne birden toplam baskı denir.

268-Bir kalıptan kaç baskı yapıldığını veya yapılacağını saptamak ve baskı sayısının sınırının korunması kimin hakkı ve görevidir?

-Sanatçının.

269-Kaç yılından bu yana sanatçı baskının sınır sayısını , baskı yapılan kağıtlar üzerine kendi yazısıyla imler?

-1880 den beri  bu yöntem uygulanmaktadır.

270-Sanatçı  imzasını ve yapım yılını  baskı resimde  nerede belirtir?

- Sanatçı baskı yapılmış her yaprağın (baskı kağıdı veya fon kartonu, deri,kumaş vb.) üzerine resim alt kenarının dışına genellikle sağ köşeye yakın grafit kalemle imzasını atar, imzanın hemen sağına eserin yapıldığı yılı yazar.

271-Sanatçı eserin kaçıncı baskı olduğunu ve toplam baskı sayısını resimde nerede belirtir?

-İmza ve tarihin daha sağına veya sol köşeye yakın bir yere,  grafit kalemle o baskının kaçıncı baskı olduğunu ve toplam baskı sayısını yazar.

272-Baskı resimde baskı sayısının çoğaltılması nasıl bir olumsuzluk yaratır?

-İlk baskılar sanatçının yarattığı özgün resme en yakın olanlardır; baskı sayısı çoğaldıkça, kalıp yıpranması nedeniyle son baskılarda ayrıntılarda değişme ve kayıplar olabilir.

273-Niçin çok renkli baskılarda baskı sırasına tam uyarak sayılamayı  olanaksız veya gereksiz sayabiliriz?

-Çok renkli baskılarda, her renk kalıbından yapılan baskılar basma sırasına denk gelmeyebilir.Bu nedenle veya gelişmiş özgün baskı tekniklerinde ilk ve son baskı arasında ayrılık olmadığı için, baskı sırasına tam uyarak sayılamayı olanaksız veya gereksiz sayabiliriz.

274-“Notlu Baskıları” açıklayınız?

-Çukur baskı kalıpları hazırlanırken, sanatçı kalıptaki asıl resmin dışına asitle yedirme veya kazıma kalemi denemeleri için bir şeyler çizebilir.Asitle yedirme işi bitince, asıl baskılara geçmeden önce bu deneme çizgileri silinir.İşte bu silinmeden önce yapılan deneme baskılar “Remarquen” sözcüğü ile imlenir.Türkçede bunlara “notlu baskılar” diyebiliriz.

275-E.A veya  “Epreuve d’ Artiste” sözlerinin Türkçe karşılığı  nedir?

-S.B. veya “Sanatçı Baskısı”  dır.

276-“Contre Epreuve”   ya da “Aktarma Baskı” yı açıklayınız?

Sanatçının  kalıptan yapılan baskıda ters görünmesi nedeniyle,resmi kalıptaki gibi görmek, oluşmayı  denetlemek için  yaptığı baskılardır.

277- Baskının özgünlüğüyle  ilgili kararların alındığı “Uluslararası Güzel Sanatlar Kongresi” kaç yılında ve nerede yapıldı?

-1960, Viyana.

278-Uluslararası Güzel Sanatlar Kongresinde özgünlükle ilgili alınan kararlar nelerdir?

a)Özgün baskılar yapan sanatçının, bakır kazıma, taş baskı ve diğerleri gibi çeşitli tekniklerle yaptığı eserlerinin her birinin ve toplam baskı sayısının saptanması hakkı ve görevidir.

b)Bir baskının özgün sayılabilmesi için üzerinde sanatçının imzasından başka toplam baskı sayısı ve her yaprağın kaçıncı baskı olduğunu gösteren sayının imlenmiş olması  gerekir.

c)Bu belirtilen ilkeler, özgün kalıbı sanatçısı tarafından tahta, taş ve diğerleri gibi tekniğe uygun malzemeyi işleyerek yapılmış eserlerin baskıları için gereklidir.Bu ilkelere uymadan yapılan baskı resimler reprodüksiyon sayılır.

279-Baskı resimlerde özgünlüğü belgelemede en uygun durum nedir?-

-Sanatçı baskıresim kalıbını kendi, yaratıcı gügüyle özgün baskı tekniklerinden birine uygun olarak yapar.Bu kalıptan kendisi toplam baskıyı yapar, imzalar,sayısal imleri koyar.Sonra kalıbı bozar veya yok eder.Ancak kalıbı ortadan kaldırma ilkesine çok az uyulmaktadır.

280-Litografi nedir?

-Taşbaskı.

281-Serigrafi nedir?

-Elekbaskı.

282-Hangi tür baskılar faksimile( tıpkı basım) olarak değerlendirilir ?

Bir basımevi, sanatçının özgün baskı veya özgün çizgi veya boyama resimlerinden birinden, fotomekanik reprodüksiyon  yöntemlerinden yararlanarak aslının tıpkısı baskılar yapar. Bu baskılar kopya veya faksimile olarak değerlendirilirler.

 

25-Özgün Baskıresim Sanatı Teknikleri, Yüksek Baskı Teknikleri, Düz Baskı Teknikleri,Çukur Baskı Teknikleri, Elek Baskı Teknikleri,Diğer Özgün Baskı Teknikleri   

283-Yüksek Baskı tekniğinin özelliği nedir? Nasıl uygulanır anlatınız.

Cevap: Bu teknikte önce kazınarak veya oyularak kalıplar hazırlanır. Yüksek baskı kalıpları genellikle ağaç yüzeylere oyularak veya kazınarak yapılır. Ağaç dışında oymaya veya kazımaya uygun çeşitli muşambalar( linolyum, plastik yer karoları, poliüretan levhalar vb.) kullanılır. Asitten yararlanılarak çinko veya levhalar da kullanılabilir. Oyma veya kazıma ile elde edilen kalıbın üzerine rulo ile baskı boyası verilir. Yüksek yerlerin almış olduğu boya baskı yoluyla kağıda geçirilir. Baskı kağıdın arka yüzüne tahta kaşığın sırtı veya benzeri bir tahta ile sürtülerek veya yüksek baskı presi ile gerçekleştirilir.

      284- Tahta Baskı tekniği ilk ne zaman nerede çıkmıştır?    
 Cevap: Çin’de üçüncü yüzyılda

285-  Batı Sanatın’da ilk özgün baskı örneklerini veren sanatçılar kimlerdir?

Cevap:

Almanya’da; Albercht Dürer

                     Lucas Granach

                     Holbein

İtalya’da; Ugo da Carpi

Alıntı:turkresmi.com
« Son Düzenleme: 05 Mart 2008, 21:23:13 Gönderen: İ L K E R »
Selçuk Üniversitesi - Seramik - 1998
Abant İzzet Baysal Üniversitesi - Resim İş - 2004
Düzce Yunus Emre Ortaokulu


Kahrolsun istibdat, yaşasın hürriyet.

Çevrimdışı alisilcan

  • Tecrübeli
  • ***
  • İleti: 381
  • Karizma Puanı: 29
Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #1 : 05 Mart 2008, 21:52:46 »
teşekkürler

sonsuzluk

  • Ziyaretçi
Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #2 : 03 Mayıs 2008, 13:30:11 »
teşekkürler

Çevrimdışı Fîģũ®âtĩƒ

  • :)
  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 5.203
  • Karizma Puanı: 1637
Ynt: Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #3 : 01 Eylül 2008, 22:01:35 »
çok teşekkürler adminim  560a 560a

Çevrimdışı resmehayat

  • Yeni Üye
  • İleti: 4
  • Karizma Puanı: 0
Ynt: Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #4 : 25 Eylül 2010, 13:13:46 »
Harika ellerinize sağlık...

Çevrimdışı raifeart

  • Yeni Üye
  • İleti: 2
  • Karizma Puanı: 0
Ynt: Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #5 : 05 Ekim 2010, 00:56:05 »
elinize emeğinize sağlık....çok begendim

Çevrimdışı rubeysa

  • Yeni Üye
  • İleti: 1
  • Karizma Puanı: 0
Ynt: Sorular ve cevaplarla Türk resmi - 1
« Yanıtla #6 : 07 Ocak 2021, 14:57:23 »
 321s  ÇOK TEŞEKKÜRLER