Gönderen Konu: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI  (Okunma sayısı 5730 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı lüƃǝşʎɐ

  • Ayşe+:)
  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 3.608
  • Karizma Puanı: 1293
MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« : 28 Eylül 2008, 18:36:57 »

İsteyenler için aşağıda bu yazının en altında slaytını da veriyorum.Sanal müze turları için de uygulanabilir bir etkinlik.Bu etkinlik Yaratıcı Yazı Dersi için uygulanmış bir etkinlik ancak sonrasında öykü resimleme çalışmaları yapabilirler.İşinize yarayacağını düşündüm. 360a


MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI

Yrd. Doç.Dr. Günseli Oral

Akdeniz Üniversitesi

Eğitim Fakültesi

Eğitim Bilimleri Bölümü


GRUP

Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Lisans Öğrencileri ile Türk Dili ve Edebiyatı  Tezsiz Yüksek Lisans Programı Öğrencileri (İsteyen herkes katılabilmektedir).

Müze Tekniği

Bu teknik, Yaratıcı Yazı dersinde kullanılan ve öğrencilerin en çok keyif aldıkları tekniklerden biridir. Müzedeki eserlerden yola çıkılır ve bu eserler hakkında öyküler yazılır.
Bu işin bazı kurallar vardır. Bu sunumda bizim uygulamamız yer almaktadır.
 
Bizim Uygulamamız:

İlk Aşama
Müze tekniğinin ilk aşamasında, öğrencilerle beraber müzeye gittik ve  oradaki eserleri inceledik. Bu uygulama, yaklaşık olarak bir-iki saat  sürmektedir (Antalya Müzesi için). Öğrenciler müzeyi istedikleri gibi dolaşmakta gezerken serbest bırakıldı. Müzeye girerken tek koşul, öğrencilerin tüm eserleri dikkatle incelemeleri ve kendilerine en etkileyici gelen eseri bulmalarıydı. 
 
Bu aşamanın sonunda, tüm öğrencilerle beraber, müzenin kafeteryasında toplandık. Herkes gruba kendisini en çok etkileyen eseri anlattı. Bu sohbet yarım saat kadar sürdü.
Öğrencilere, seçtikleri eser hakkında ayrıntılı bilgi toplamaları ve buldukları bilgileri bir sonraki derse getirmeleri söylendi.
NOT: Bazı öğrenciler kendilerine kolayca bir eser seçmekte zorlanabilir. Bu durumda yeniden müze ziyareti yapmaları gerekebilir.  
İkinci Aşama

İkinci aşamada, öğrenciler müzede seçtikleri eserler hakkında topladıkları tüm bilgileri derse getirdiler.
NOT: Bilgi toplama sürecinde müze arşivlerinden, kütüphanelerden, internetten ve Üniversitenin arkeoloji bölümünden faydalanmak  mümkündür. 
 
Burada,  tüm öğrenciler topladıkları bilgilerle kendi hayal güçlerini birleştirerek, seçtikleri eser hakkında bir taslak öykü yazmaya başladılar. Bu öyküleri yazarken her öğrenci şu kriterlere uymak zorundaydı:
 
Kriterler

Öykü  seçilen karakterin ağzından anlatılacak,
Öykü  tarihi gerçeklere dayandırılarak anlatılacak,
Öyküde karakterin geçmiş yaşamındaki maceraları, çatışmaları, duyguları, kırgınlıkları, korkuları, başkalarıyla olan ilişkileri, başarı ve yenilgileri kadar, bugün müzede sergilenirken neler hissettiği  de anlatılacak.
 
Bu aşamada, bazı öğrenciler odaklanmada zorlandılar, bazıları yazdıklarını beğenmeyip, yeniden denediler. Bunları yaparken, yaratıcı yazı dersinde gördükleri yazım tekniklerini kullanma şansları oldu.

İkinci aşamanın sonunda, her öğrencinin elinde seçtiği karakter hakkında bir taslak öykü vardı.
 
Üçüncü Aşama

Bu aşamada, öyküler öğrenciler tarafından teknik olarak incelendi ve gerekli düzeltmeler  yapıldı. Öğrenciler yazmış oldukları taslakları sınıfta okudular. Dinleyenler yazara geribildirim verdi. Konular, karakterler, duygular  değil, ifadelerin nasıl daha etkili verilebileceği, hangi teknikle daha iyi anlatılabileceği tartışıldı. Yazarlar arkadaşlarından gelen eleştirileri dikkate alarak, yazılarını daha etkili hale getirecek düzeltmeleri yaptılar.
 
Normal olarak, müze tekniği bu aşamadan sonra biter. Ancak bu uygulamada biz bir adım daha ileriye gitmeyi denedik ve öğrencilerin yazdıkları öyküleri kullanarak, bir oyun oluşturmalarına karar verdik.

Oyun Yazma Süreci

. Oyun yazma aşaması, epey zaman alan bir süreç olduğundan, tüm döneme “dönem ödevi” olarak yayıldı.

Öğrenciler kendi kararlaştırdıkları gün ve saatlerde düzenli olarak toplandılar.

 
    Öğrenciler,

    Karakterleri ve öyküleri anlamlı bir çatı altında nasıl  toplayacaklarını tartıştılar,

    Denemeler yazdılar,

    Düzelttiler,

    Beyin fırtınası yaptılar,

    Hayal kurdular,

    Öyküdeki karakterlerle empati kurdular,

    Bazı bölümlere mizah,

    Bazılarına şarkılar ve danslar eklediler.


Bazı öğrenciler yeni karakterler bulup, onları da eklediler. Böylece oyunun kapsamı zenginleşti, daha kalabalık bir karakter kadrosu ortaya çıktı.
Sahnede kullanılabilecek farklı teknikleri tartıştılar, bu konuda yaratıcı drama uzmanlarından fikirler aldılar, kendileri görüş ürettiler.
 
Oyun yazma aşamasındaki amacım oyun yazarları yetiştirmek değildi.
Sadece, öğrencilerin aslında bağımsız olarak yazdıkları öyküleri hayal güçlerinin yardımıyla bütünleştirmelerini istedim ve bunun ne kadar yaratıcı ve eğlenceli olduğunu görmelerini hedefledim.
 
Sonuç
Dönemin sonunda, ortaya iki perdeden oluşan, güzel bir oyun çıktı.
Öğrenciler bu etkinliğin başında, daha önce hiç öykü yazmadıklarını, kendilerinden emin olamadıklarını söylemişlerdi.
Etkinlik sona erdiğinde ise, böyle bir eser çıkartmayı başlangıçta hiç hayal etmediklerini, ama bu sayede olağanüstü bir deneyim yaşadıklarını söylediler.
 
Alternatifler

Burada sunulan uygulamada, öğrenciler Antalya Müzesi’nde çalışmışlardır.
Bu etkinlik sadece müzelerle sınırlı değildir. Tarihi eserlerin bulunduğu ara sokaklar, sanat galerileri gibi yerler de rahatlıkla kullanılabilir.
Bu etkinlik ilk ve orta öğretim öğrencileriyle rahatlıkla yürütülebilir. Bu sayede, öğrencilerin çevrelerine, kültürlerine ve tarihe karşı yepyeni bakış açıları geliştirmeleri sağlanabilir.
 

Öğretmenlerin dikkat etmesi gereken noktalar

Öğrencilerin seçtikleri karakterler ne olursa olsun, asla müdahale etmeyiniz. Bu karakterler, çok ilginç bir biçimde öğrencilerin karakterleriyle   uyum göstermektedir.
Bizim uygulamamızdaki karakterler, Divitlik, Ariadne, Mühür kesesi, Büyük İskender, Hermes heykelinin sol ayağının altındaki kaplumbağa  gibi ilginç karakterlerdi.
 
Öğretmenlerin dikkat etmesi gereken noktalar

Öğrencilerin yazdıkları öyküleri eleştirirken, onların fikirlerin, duygularını ya da olaya bakış açılarını asla eleştirmeyiniz. Bazen öğrenciler herhangi bir konuya farklı bir perspektifle girebilirler. Bu da onların yaratıcılıkları ve kişilikleriyle ilgilidir.
Öğretmen öyküyü teknik olarak ele almalı, temel gramer hatalarını giderecek ve çocuğun vermek istediği fikri daha iyi nasıl ifade edeceği konusunda onu yönlendirmelidir.

Öğretmenlerin dikkat etmesi gereken noktalar

Sınıfın, öyküleri dikkatle dinlemesini ve arkadaşlarına yapıcı eleştiriler vermesini sağlayınız. Çocuklar yazdıklarıyla alay edilmesinden hoşlanmazlar ve bu durum onların hevesini kırar. Öğretmenin burada iyi bir sınıf yönetimi gerçekleştirmesi gerekir.
 
 
 
 
« Son Düzenleme: 28 Eylül 2008, 20:01:59 Gönderen: kybele »

Çevrimdışı ..Ceylinin Annesi..

  • ...@yfer...
  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 7.291
  • Karizma Puanı: 1921
Ynt: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« Yanıtla #1 : 28 Eylül 2008, 19:43:48 »
teşekkürler ögretmenimmmm +1 eklendi.. :)

Çevrimdışı B૯ηбüL

  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 4.432
  • Karizma Puanı: 1631
    • seyfullah sünbül
Ynt: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« Yanıtla #2 : 28 Eylül 2008, 20:11:35 »
teşekkürler canım +1 ;)

Çevrimdışı lüƃǝşʎɐ

  • Ayşe+:)
  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 3.608
  • Karizma Puanı: 1293
Ynt: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« Yanıtla #3 : 28 Eylül 2008, 21:02:20 »
ayfer öğretmenim, bengülcüğüm çok teşekkürler ilginize. ;)

Çevrimdışı Fîģũ®âtĩƒ

  • :)
  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 5.203
  • Karizma Puanı: 1637
Ynt: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« Yanıtla #4 : 28 Eylül 2008, 22:17:17 »
teşekkürler canım paylaşım için :) emeğine sağlık

Çevrimdışı lüƃǝşʎɐ

  • Ayşe+:)
  • Yönetim K.Ü
  • Uzman
  • *
  • İleti: 3.608
  • Karizma Puanı: 1293
Ynt: MÜZE TEKNİĞİ İLE OYUN YAZIMI
« Yanıtla #5 : 28 Eylül 2008, 22:53:29 »
Ben teşekkür ederim haleciğim. 770a