Gönderen Konu: hayatta kendi müziğimizi yapmalıyız  (Okunma sayısı 950 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ...:::£sra:::...

  • Yönetim K.Ü
  • Sanat Kurdu
  • *
  • İleti: 7.764
  • Karizma Puanı: 2742
hayatta kendi müziğimizi yapmalıyız
« : 29 Ekim 2007, 15:10:35 »

"18 Kasım 1995 günü keman sanatçısı Itzhak Perlman, New York'ta,
Lincoln Center'daki Avery Fisher Salonu'nda bir konser vermek üzere sahneye çıktı.

onun için "sahneye çıkmak" hiç de küçümsenecek bir başarı değildir.

Çocukluk yıllarında çocuk felcine yakalanmış olan Perlman'ın her iki bacağında da destekleyici ateller
vardır ve ancak kol değneği yardımıyla yürüyebilmektedir.
Onu sahne üzerinde her defasında sadece bir adım atabilmek suretiyle acı içinde ve yavaş yavaş yürürken görmek unutulmayacak bir görüntüdür.

Ağrılar içinde ama ihtişamla yürümektedir, sandalyesine erişinceye kadar.
sonra oturur, yavaşça koltuk değneklerini yere koyar,
bacaklarındaki atellerin klipslerini açar, bir ayağını geriye iter, ötekini öne uzatır.
Daha sonra yere eğilerek kemanını alır, çenesinin altına koyar, orkestra şefine başıyla işaret verir ve çalmaya başlar.

Şu zamana değin, izleyiciler bu ritüele alışmışlardır.O, sahnenin bir ucundan saldeyesine doğru ilerlerken sessizce otururlar.
Bacaklarındaki klipsleri açarken inanılmaz bir sessizlikle beklemektedirler.
Çalmaya hazır olana dek beklerler.

Ancak o konserde birşeyler ters gitti. Daha ilk birkaç satırı çalmıştı ki kemanın tellerinden bir tanesi koptu. Telin kopma sesini duyabilmek mümkündü, salonun bir ucuna tabancadan fırlayan kurşun gibi gitmişti ses.
O sesin ne anlama geldiği konusunda yanılmak imkansızdı.
Ve bunun akabinde ne yapılması gerektiği konusunda da...

O gece orda olan insanlar kendi kendilerine şöyle düşündüler:
"Anlamıştık ki, yeniden ayağa kalkması, atelleri yeniden takması,
koltuk değneklerini alması, yavaş yavaş sahne arkasına gitmesi ve ya yeni bir keman bulması ya da yeni bir tel takması gerekecekti."

Ama o öyle yapmadı. Bunun yerine bir dakika kadar bekledi,
gözlerini kapadı ve sonra şefe yeniden başlaması için işaret verdi.
Orkestra başladı ve o kaldığı yerden devam etti.
Ve daha evvel hiç görülmemiş bir tutku, güç ve saflıkla çaldı.
Elbette herkes bilmektedir ki senfonik bir eseri sadece 3 telle çalmak imkansızdır.
Bunu ben de bilirim, sen de bilirsin, herkes bilir.

Ama o gece Itzhak Perlman bilmeyi reddetmişti.
Onu parçayı kafasında modüle ederken, değiştirirken ve yeniden bestelerken görebilirdiniz. Bir noktada, telleri nerdeyse yeniden tonlamışçasına sesler çıkarmaktaydı kemandan,daha evvel hiç vermedikleri sesleri vermelerini sağlamak için...

Bitirdiğinde salonu olağanüstü bir sessizlik kapladı.
Ve akabinde seyirciler ayağa kalktı ve tezahürata başladılar.
Oditoryumun her yanından inanılmaz bir alkış patladı.
Hepimiz ayaktaydık bağırıyor, ıslık çalıyor,
alkışlıyor, yaptığını ne kadar ettiğimizi, beğendiğimizi anlatacak her türlü hareketi yapıyorduk.

Gülümsedi, yüzünden akan terleri sildi,
yayını kaldırarak bizi susturdu ve böbürlenmek değil ama sessiz, güçlü, dingin bir tonla şöyle dedi :
"Bilirsiniz, bazen de sanatçının görevidir, elinde kalanlarla ne kadar daha müzik yapabileceğini bulmak"

Bu ne güçlü bir cümledir. Duyduğumdan beri aklımdan çıkmıyor.
Ve kim bilir? Belkide bu bir yaşam tarzıdır, - sadece
sanatçılar için değil hepimiz için. Burada, tüm yaşamını bir kemanın
4 teli ile müzik yapmak üstüne kuran ve birden bire, bir konserin ortasında kendini sadece 3 tel ile bulan bir adam vardır.
Öyleyse o da 3 telle yaptığı müzik, daha evvel yaptığı, 4 teli varken yaptığı herşeyden daha güzel, daha kutsal, daha
unutulmazdı...

O zaman belki de bizim görevimiz,
yaşadığımız bu sallantılı, hızla değişen, ürkütücü dünyada kendi müziğimizi yapmaktır;
önce elimizde olan herşeyle; ve daha sonra bu artık imkansız olduğunda, sadece elimizde kalanlarla..."
çok çalışmak zamanı