Çağdaş Türk sanatını konu alan bir çok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim,
1906'da İstanbul'da doğdu, 1974'te Ankara'da öldü.
Özellikle Anadolu temalarında başarılı olmuştur.
Yapıtları Ankara Resim ve Heykel Müzesi'nde, M.S.Ü. İstanbul Resim ve Heykel Müzesi'nde sergilenmektedir.Turgut Zaim, kendi kaleminden yazdığı özgeçmişini anlatırken Anadolu ve Anadolu İnsanı`na neden yöneldiğini şöyle anlatmıştır: “Fırsat buldukça yurdun yurdun çeşitli yerlerini dolaşdım. Yörükleri, Avşarları ziyaret ettim. Bundan böyle bozkır benim hocam olmuştu. Bu toprağın ressamı olmak istiyordum. Yurt özelliği de olan bir üslup sahibi olmaya çabalıyordum. Öncelikle konularında üzerinde ısrarla durdum. Bozkırın dilini sezmeye uğraştım.
Köylü figürlerini tablolarımın en seçkin yerlerine oturttum. Melankolik, mütevekkil bakışları, tavırları beni çok duygulandırdı” Zaim`in bu sözlerinden de anlıyoruz ki yurt gezileri O`nun sanatında belirleyici bir unsur olmuştur .
Cumhuriyet dönemi ile birlikte gelişen Türk resim sanatının yeni ve özgün atılımları ile birlikte, köy temalarına yönelik figür üslubuyla Zaim`in yarattığı bu ulusal ve yerel atmosfer, hala aşılamamış bir değerler sistemi gibidir . Turgut Zaim`in Bilge-Esin Özgener Koleksiyonu`nda yer alan “Üç Güzeller” adlı tablosunu incelediğimizde, Zaim`in üslubu için anlattıklarımızın aksine bu eserin, Türk resmi içerisinde gerek konusu gerekse yapısal özellikleri itibariyle çok farklı bir örnek teşkil ettiğini görüyoruz . Zaim`in bu yapıtında alışageldiğimiz Yörük köylülerine, göçebe aşiretlerine, güçlü ve yakışıklı olarak tasvir ettiği köylü erkeklerine, kırmızı yanaklı sevimli çocuklara bir bakıma toplumsal romantizmle yoğrulmuş Anadolu insanına rastlamamız mümkün değil. Zaim`in bu eseriyle izleyicilerini ne denli şaşırttığını da düşünmemek elde değil doğrusu . Resimde güzellikleri ile ünlü üç tanrıçanın tasvir edildiğini görüyoruz. Bu tanrıçalardan birisinin, üç güzellerden en genci olan, ortada arkası dönük olarak resmedilmiş Maden ve Ateş Tanrısı Hepsaistos`un eşi Aglaie olduğunu görüyoruz. Sağda yer alan ve haşin bakışları ile insanın içini adeta kasıp kavuran Euphrosine, üç güzellerin ikincisini oluşturuyor. Apollo`nun sevgilisi olarak da bilenen, aynı zamanda Yunan efsanesinin dokuz perisinden birisi olan adını “Kır Tanrıçası”, “Ziyafetlerin Tanrıçası”, “Roma devrinde Çobanların Perisi” olarak da duyuran Thalie, resmin sol yanında yer alıyor . Zaim`in bu eserinde, “Üç Güzeller” tüm güzelliklerini ve çıplaklıklarını gözler önüne seriyor. Figürlerin kendinden emin, sağlam duruşlarının yanı sıra plastik yapısı ve kitlesel ağırlıkları da bir heykel görselliği taşıyor. Bu heykelsi figürlerin fondaki resimsel figürlerle birlikte sunulması bir ikilem yaratarak resmin farklı bir özelliğini de ortaya koyuyor . Fondaki çıplak kadınları incelediğimizde, bu kadınların çeşitli ırklara mensup kadınlar olduklarını görüyoruz.
Yapıtları
Yörükler Köyü
Halı Dokuyanlar
Orta Oyunları
Yaylada Yörükler
Ürgüplü Yörükler
Halı Dokuyan Kadınlar
Yemişçi
Beşik
Türbeli Kompozisyon
Hamur Açan Kadın
Erciyes'e Tırmanış
Sema'nın resim çizişi
buradan alıntıdır ; http://tr.wikipedia.org/wiki/Turgut_Zaim
http://www.turkeyvision.com/turkeyinformation-en/Culture3.htm